Základem dobře sloužícího auta je jeho řádná údržba. Ovšem jakkoliv potřebně tato poučka zní, stále se najdou řidiči, kteří svá auta zanedbávají a nechávají je postupně chátrat. Přitom správnou údržbou lze předejít velké spoustě pozdějších oprav.

Zároveň by se ještě slušelo dodat, že v dnešní době, kdy jsou auta stále chytřejší a chytřejší, umí některé modely ohlídat spoustu věcí a o servis či pravidelnou kontrolu si „řeknou". Mnoho aut, která jezdí po českých silnicích, však takovými funkcemi nedisponuje, a proto nezbývá nic jiného, než aby údržbu vedl v patrnosti řidič sám. Dali jsme proto dohromady deset základních tipů, o které se lze při běžné údržbě opřít. Pro více informací není potom od věci najít si plán údržby ke svému konkrétnímu modelu auta.
1. Kontrolujte a měňte olej
Může vám připadat, že podobnou poučku slyšíte dnes a denně, ale budete se divit, kolik aut jejich majitelé zadřou jen proto, že nepočítají s průběžnou spotřebou oleje mezi výměnami. I když svoje auto a jeho spotřebu oleje dobře znáte, není na škodu alespoň jednou za 2 000 kilometrů zkontrolovat hladinu. Zjistěte si přitom, jakým způsobem se má olej u vašeho auta kontrolovat. Obecně byste olej měli kontrolovat na rovné ploše a při zahřátém motoru. Slouží k tomu měrka, kterou většinou poznáte podle barevné rukojeti. Máte-li automatickou převodovku, měli byste tu a tam mrknout na olej i v ní.
2. Občas přeměřte tlak v pneumatikách
Pneumatika funguje správně pouze tehdy, když je správně nahuštěná. Podhuštěná pneumatika zvyšuje spotřebu a nesprávně se opotřebovává, přehuštěná zase snižuje adhezi a opět se nesprávně opotřebovává. Chcete-li tedy, aby vaše gumy dlouho vydržely, je správný tlak v nich naprosto základní věcí. U většiny osobních aut činí správný tlak v pneumatice okolo 2,3 baru. Automobilkou doporučené přesné hodnoty najdete na karoserii vozidla (například na dveřích řidiče, na vnitřní straně víčka palivové nádrže nebo třeba na pojistkové skříňce), jsou i v uživatelské příručce a existují také různé internetové databáze.
3. Motor i vy musíte dýchat přes čistý filtr
Vzduchový filtr se má měnit s olejem, nicméně mnoho řidičů se snaží ušetřit peníze tím, že ho pouze prohlédnou, vyklepnou a nevymění. Přitom stojí maximálně pár stokorun a zajistí, že se motoru bude dobře dýchat. Prakticky totéž platí pro kabinový filtr. Čistý filtr znamená čistý vzduch do interiéru, možná se zbavíte i zamlžených oken.
4. Brzdové kotouče a desky zasluhují pozornost
Brzdy jsou prvkem, na který musí být v autě vždy maximální spoleh. Máte-li litá kola, je na brzdové kotouče a destičky zpravidla docela dobře vidět, takže sílu zbývajícího obložení zkontrolujete pouhým pohledem. Jakékoliv kopání, vibrování či pazvuky potom nenechávejte bez povšimnutí a řešte je zavčasu.
5. Neopomínejte brzdovou kapalinu
U brzdové kapaliny si nelze vystačit s tím, že „je jí dost“. Stejně jako většina dalších náplní, i „brzdovka“ podléhá časem zkáze v podobě vodnatění. Zvýšení podílu vody znamená snížení bodu varu a nízký bod varu je něco, co u brzdové kapaliny rozhodně nechcete. Při silném ohřátí brzd (sjíždění z hor) by mohl nastat moment, kdy celý systém kvůli uvařené „brzdovce“ zcela selže. Její kondici lze přitom vcelku snadno zkontrolovat, stačí na to tester, který měří podíl vody v kapalině podle elektrického odporu.
6. Chladicí kapalina jen voda
Ano, za určitých okolností lze do chladicího systému nalít vodu, ovšem v závislosti na materiálu, ze kterého je vyrobený blok motoru, se vystavujete riziku rzi v chladicím systému. Správná je proto jen chladicí kapalina správné specifikace, tedy doporučená výrobcem. A pozor na její stáří. S časem totiž směs přichází o své nemrznoucí schopnosti a zamrzlý chladicí okruh je v zimě velký problém. I bod tuhnutí kapaliny lze přitom jednoduše změřit, zde se používá refraktometr, který ukáže bod tuhnutí kapaliny.
7. Máte-li turbodmychadlo, dochlazujte
Tento bod se netýká ani tak údržby, jako zcela prosté prevence týkající se vozů s turbodmychadlem. Zejména pokud využíváte výkon motoru, není potom možné jen tak zastavit a ihned motor nechat „chcípnout“. Rozpálené turbodmychadlo je třeba dochladit postupně, kolováním oleje, případně i vody. Takže pokud jste před zastavením nejeli naprosto v klidu, je vhodné 2–3 minuty počkat a nechat motor běžet na volnoběh. Výjimka platí jen u některých modernějších vozidel vybavených elektrickými čerpadly, která čerpají chladicí médium skrz turbo i po zhasnutí motoru.
8. Auto zasluhuje být čisté
Lak je sice tvrdý a vydrží leccos, ovšem na některé nečistoty je i bezbarvá vrstva krátká. Různý nepořádek padající ze stromů má tendence nechávat na laku špatně čistitelné stopy, které následně nezbývá než odstranit pomocí chemie. Samostatným případem je potom ptačí trus. I pár dní na letním slunci stačí k tomu, aby se v „pokáleném" místě lak naleptal a zůstal narušen.
9. Kožená sedadla zasluhují extra péči
Kůže v autě je sice především designovou záležitostí, u mnohých modelů posunuje jejich interiér do jiné dimenze. Je proto zcela zásadní starat se, aby kůže časem nezanikla a nepopraskala. Přesně k tomu slouží různé krémy a přípravky udržující kůži vláčnou. Jen máloco totiž vypadá v autě hůř než
popraskané a potrhané sedačky.