Parkování na velkých sídlištích je pro jejich obyvatele komplikované. Míst je málo a aut stále přibývá. Ovšem pro náš zásah je přístup k jednotlivým domům naprosto klíčový. 

Proto je pro vlastníky objektů ze zákona povinné u budov s požární výškou nad 12 metrů (což odpovídá zhruba pěti nadzemním podlažím) vybudovat nástupní plochu pro hasiče. Je to z toho důvodu, že se zde předpokládá záchrana osob a případně i požární zásah výškovou technikou, a to konkrétně automobilovými žebříky a plošinami. Ty kvůli své velikosti a způsobu ustavení potřebují prostor. Nástupní plochy proto musejí zůstávat vždy volné. Pak může být záchrana osob úspěšná a požární zásah účinný.

hasici_radi_zari_nastupni_plochy.png

Správné značení

Stěžejní rovněž je, aby byly nástupní plochy na velkých sídlištích řádně označeny. Bez toho se obyvatelé domů jen těžko dozvědí, že parkují špatně právě na nástupní ploše pro požární techniku. Způsob označení upravuje vyhláška o požární prevenci. Musí se jednat o dopravní značku zákaz stání B 29 s dodatkovou tabulkou. Pokud nástupní plocha není označena a z tohoto důvodu plocha není volná pro požární techniku, jedná se o porušení povinnosti dané přímo zákonem o požární ochraně a lze v tomto případě právnické nebo podnikající fyzické osobě uložit pokutu až 500 tisíc korun.

Obyvatele sídlišť proto žádáme, aby neparkovali na nástupních plochách. Také by měli zkontrolovat, zda vozidlo nenechávají před nadzemními nebo nad podzemními hydranty. Špatné odstavení automobilu může znemožnit jejich užití v případě požáru v okolí. Rovněž doporučujeme na komunikacích parkovat vždy tak, aby vedle vozu zůstal volný pruh široký minimálně 3 metry a zároveň auto postavit v dostatečné vzdálenosti od hranice křižovatek, zatáček a zúžení komunikací tak, aby záchranáři mohli odbočit nebo projet.

Správným parkováním můžete zachránit život. Až nás budete potřebovat, přeparkovat už nestihnete.

Seminář pro odborníky

Jelikož téma nástupních ploch vnímáme jako zásadní, snažíme se vzdělávat i odbornou veřejnost. Proto jsme loni organizovali seminář, který se na tuto problematiku zaměřil. Mapovali jsme a analyzovali místa v Olomouckém kraji, kde nástupní plochy chybějí nebo nejsou správně označené. Spolu se samosprávami a zástupci stavebních firem jsme hledali možnosti nápravy.