Spolehlivost auta je zásadní věc, ať už máte vůz jen na dojíždění do práce, nebo je to váš koníček. V prvním případě člověk samozřejmě nechce mít auto každý druhý měsíc v servisu, v tom druhém jste raději, že nestojí každou chvíli v garáži s nějakou závadou. I z těchto důvodů jsou statistiky spolehlivosti velmi populární.

Výsledky, které přinášíme, vyplynuly z kontrol TÜV, což je německá obdoba našich STK. Všechna auta tam jsou hodnocena podle stejných pravidel a na základě velkého množství dat. Na druhou stranu je třeba brát v potaz, že se jedná o statistiku nezohledňující, jak se lidé o auta jednotlivých značek starají, což může být v některých ohledech zásadní.
TÜV auta dělí jednak podle modelů a jednak podle stáří. Každoročně se tedy dozvíme, jak na tom jsou tří-, pěti-, sedmi-, devíti- a jedenáctiletá auta. Zde je zapotřebí podotknout, že hlavně u nejmladších aut jsou výsledky ovlivněny také kvalitou práce záručních servisů. Po skončení záruky už je na každém majiteli, jak přistupuje k údržbě vozu, jestli jezdí dále do autorizovaného servisu, či nikoliv.

Kategorie dvou- a tříletých aut
Hned na úvod tu máme nemalé překvapení, absolutním vítězem celé studie se stává Mercedes GLC, který tak sesadil z trůnu Porsche 911. Nejenže byl v jeho případě zaevidován nižší počet závad, ale zároveň se také může pochlubit více než dvojnásobným počtem najetých kilometrů.
Naopak u dna tak jako v předchozích letech zde najdeme modely Dacie, u nichž je nízká cena zjevně vykoupena nepříliš oslňující spolehlivostí. Přitom Duster i Logan mají najeto o poznání méně kilometrů než vítězný Mercedes. To pak ve výsledku platí i o vozech Škody, kdy pouze Fabia skončila v nadprůměru. Takový Superb ale již patří mezi nejhorší.
1. Mercedes GLC
2. Porsche 911
3. Mercedes SLC
….
93. Škoda Octavia
108. Škoda Superb
128. Dacia Duster
129. Dacia Logan

Kategorie čtyř- a pětiletých aut
Zde je překvapením druhé místo, kam se vyšvihl Opel Mokka. Na druhou stranu takové Audi Q5 kvalitativně příliš nezaostává, najeto má ještě o polovinu více. Stejně tak nás překvapení čeká na úplném konci žebříčku, kde kupodivu oproti předchozím letům již nenajdeme Dacii, nýbrž Chevrolet Spark. Ten má v průměru najeto skoro o polovinu méně než VW Sharan a Seat Alhambra, jež skončily před ním.
1. Porsche 911
2. Opel Mokka
3. Audi TT
4. Mercedes SLK
….
63. Škoda Octavia
76. Škoda Fabia
123. Fiat Punto
124. Seat Alhambra
125. VW Sharan
126. Chevrelot Spark

Kategorie šesti- a sedmiletých aut
Mimo první trojici se nám do popředí dostalo také Mitsubishi ASX a Honda CRV, jež s odstupem následují Mazda 3 a Mazda 2. To je ale v rámci nejlépe hodnocené skupiny naprosto vše. Na druhou stranu mezi nejhoršími vozy žádného Japonce nenajdeme, jejich kvality tak začínají být spíše průměrné. Takové Škody jsou až na Citigo a Yeti ovšem podprůměrné, záda jim však ukazuje spíše německá či španělská konkurence, případně vozy Fordu. Hlavně „Francouze“ ale najdeme spíše na chvostu. Nejhorší nadále zůstává Chevrolet Spark, Dacie jsou stále nízko, ale znovu už ne na úplném dně.
1. Porsche 911
2. Audi TT
3. Mercedes SLK
….
57. Škoda Superb
70. Škoda Fabia
91. Škoda Octavia
123. Renault Kangoo
124. Dacia Logan
125. Chevrolet Spark

Kategorie osmi- a devítiletých aut
Mezi staršími lze Škodu chválit stále více. Superb, Yeti a Octavia jsou na tom na daný věk velmi dobře. Zajímavá je situace u vlajkové lodi mladoboleslavské automobilky, neboť Superb má stejné množství závad jako Mercedes třídy E. Oba vozy jsou na tom kvalitativně dvakrát lépe než nejhorší Chevrolet Matiz. Ten je opět nejhorší, i tady se tedy Dacie odlepily ode dna. Za pozornost stojí také umístění Nissanu Qashqai, který patří mezi nejpopulárnější SUV světa. Zatímco u dvou a tříletých aut se Qashqai ještě drží v lepším průměru, v dalších věkových kategorií již klesá do podprůměru.
1. Porsche 911
2. Audi TT
3. BMW X1
4. Audi Q5

23. Škoda Superb
43. Škoda Octavia
105. Dacia Sandero
106. Renault Kangoo
107. Dacia Logan
108. Chevrolet Matiz

Kategorie deseti- a jedenáctiletých aut
Japonci už mají v této kategorii v nadprůměru daleko více zástupců než u nových aut, platí to však hlavně o Toyotách či Mazdách. Fanoušci Nissanu ale při pohledu na tabulku zrovna šťastní nebudou, stejně jako musí s velmi častými opravami počítat také majitelé Renaultů nebo Citroënů. Sázkou na jistotu se zjevně stává Mercedes, u kterého je pomalu jedno, jaký model zvolíte, prakticky vždy ale skončíte v nadprůměru bez ohledu na věk.
1. Porsche 911
2. Audi TT
3. VW Golf Plus
4. Mercedes SLK
5. VW EOS
….
44. Škoda Fabia
45. Škoda Octavia
98. Dacia Logan
99. Chevrolet Matiz

 

Tématickou stranu PROSTĚJOVSKO & LEKARNY najdete jako součást tištěného vydání, které vyšlo v pondělí 15. března 2021