Rok 2014 dal vzniknout na Hané mezi Prostějovem a Olomoucí hned dvěma minipivovarům. Ten v Náměšti nespatřil světlo světa na zelené louce, ale jako mladší sourozenec úspěšné palírny. Minipivovar Jadrníček je dobrým příkladem toho, že výborné pivo nepotřebuje nákladnou reklamu, ke svým zákazníkům si cestu prostě najde. K domovské hospůdce přibyla další v Olomouci a úspěšný rozvoj příliš nezabrzdila ani mimořádná situace kolem pandemie koronaviru. Jak se s touto situací rodinný podnik vypořádal a jaká je prognóza české gastronomie? Nejen na tyto otázky odpovídal pro speciální přílohu FIRMY V OLOMOUCKÉM KRAJI spolumajitel minipivovaru Luboš Jadrníček.

* Jak dlouhá byla cesta od palírny k minipivovaru a kde vlastně vznikl nápad rozšířit tímto způsobem podnikání?

„Palírna funguje od roku 2001 a minipivovar spatřil světlo světa o tři roky později. První myšlenka na vybudování minipivovaru přitom padla v roce 2012, kdy jsme si jako rodina řekli, že chceme zákazníkům v palírně zpříjemnit čekaní na destilaci. Nechtěli jsme ovšem jen klasickou hospůdku, ale něco více s vlastním produktem.“

* Jak nákladné je pořízení základní technologie?

„Není to samozřejmě levná záležitost, základní technologie se pohybuje okolo osmi až desezi milionů korun.“

* Jako při každém vaření, i pro vznik výborného piva je třeba dobrá receptura. Existují nějaké univerzální receptury a jak moc „svého“ do toho dá každý sládek?

„Určitě jsou na internetu k dispozici ty základní receptury, ale každý si to musí vylepšit sám podle sebe. Jen tak může vzniknout opravdu unikátní produkt. Na uvaření výborného piva je pak důležitý výborný sládek. Každý do toho určitě dává vše, aspoň u nás to tak je.“ (úsměv)

* V současnosti frčí nejrůznější pivní speciály, jakou cestou jste se vydali vy? Jaký typ zákazníka máte primárně v hledáčku?

„Ano, je teď velký boom nejrůznějších exotičtějších piv, převážně svrchně kvašená IPA, APA, kyseláče. Ale my jsme se vydali cestou klasického ležáku, proto naším vlajkovým pivem je Jadroš 11 % světlý ležák a Tmavý Jadroš 13 %, který je nejlépe hodnoceným tmavým pivem v České republice. A

* Jakého zákazníka máme v hledáčku?

„Každého, kdo má rád kvalitní řemeslné pivo!“

* Zdá se, že snad už konečně bude covidové trápení za námi, jak jste prožívali uplynulé dva roky? Co bylo nejtěžší, abyste udrželi podnikání v chodu?

„Snad už je vidět světlo na konci tunelu. Bylo to nejtěžší období pro pivovar, byli jsme zvyklí prodávat převážně pivo sudové do restaurací, a to se nedalo. Takže jsme všechno museli nalahvovat a prodávat jen lahvové. To jde hodně pomalu a je to více nákladné. I přesto se prodávalo, takže tímto bych rád poděkoval všem našim zákazníkům, kteří nás podrželi a naše pivo kupovali všude, kde se dalo. Ať už v pivotékách, nebo přímo u nás v okénku.“

* Jak vidíte budoucnost českých hospod, zejména na vesnicích?

„Situace se úplně změnila, česká gastronomie dostala asi nejvíc ran během pár let, lidé se naučili konzumovat pivo v garážích a bude těžké je vrátit do gastro provozoven. Na vesnicích je to ještě horší, už teď se hospůdky otevírají jen na víkendy, protože přes týden tam nikdo nechodí.“

* Jste vyhlášený regionální minipivovar, kde byste chtěli svůj podnik vidět řekněme za deset let?

„Byli bychom rádi, abychom stále vařili nejkvalitnější pivo a měli ještě více spokojených zákazníků.“