Vyučování prostřednictvím počítačů jistě mělo své výhody. Přineslo mnoho příležitostí pro inovace ve vzdělávání na základních i středních školách. Na druhou stranu extrémně dlouhá doba, po kterou byly školy uzavřeny, znamenala také velký zásah do vzdělávání celé jedné generace žáků. V čem spočívají největší problémy?

 

Distanční výuka zvýraznila slabá místa, o nichž se již delší čas diskutuje. Hlavní problémy spojené s distanční výukou dle závěrů České školní inspekce (ČŠI) spočívaly ve výrazné nerovnosti v kvalitě vzdělávání, v nedostatečné kvalitě výuky vzhledem k možnostem žáků, hodnocení výsledků bez vazby na proces učení, příliš rychlém probírání rozsáhlého učiva bez ohledu na jeho zvládnutí a prohloubení, v nedostatečné komunikaci s rodiči a řadě dalších aspektů.

„Nejhorší možnou variantou by bylo chtít rychle zapomenout na nepříjemné zkušenosti s distanční výukou a vrátit se do doby před jejím zavedením, a tím jakoby popřít existenci problémů, které odhalila či potvrdila,“ tvrdí kolektiv autorů a školám doporučuje mimo jiné zvážit změnu kritérií pro hodnocení tak, aby odrážela širší spektrum schopností a dovedností než jen účast, plnění povinností a aktivitu v hodině. „Důležité bude také podporovat rozvoj kontaktů žáků, jejich duševní pohodu a fyzické zdraví. K tomu by měly přispět pohybové aktivity, a to nejen v hodinách tělesné výchovy,“ upozorňují inspektoři.

 

peciální příloha KAM ZA VZDĚLÁNÍM vychází jako součást tištěného vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku z pondělí 14. února