Ministerstvo vnitra začalo rozesílat dopisy, které obsahují přístupová hesla k nově vytvořeným datovým schránkám. Míří k živnostníkům, spolkům a nadacím, kteří doposud schránku neměli, ovšem podle zákona ji od ledna musí vlastnit a jejím prostřednictvím komunikovat se státem. Datové schránky nakonec zůstávají pro běžné občany dobrovolné. Úřad obeslal 50 tisíc příjemců denně.

 

Datová schránka je v podstatě elektronická komunikace se státem a všemi jeho institucemi, tedy například s úřady nebo soudy. Funguje nonstop, úřední hodiny pro ni neplatí. Pro komunikaci s úřady je zdarma. Je možné ji využít odkudkoliv, na úřady nemusíte osobně.

Od Nového roku platí zákon, který povinně nařizuje všem živnostníkům, a to i těm s pozastavenou činností, využívat datovou schránku. Týká se to každého, kdo má IČO, dále pak spolků či nadací a musí ji mít i například společenství vlastníků jednotek.

Protože řada z těchto zákonem označených osob stále „datovku“ nemá, stát jim ji nyní sám zřizuje. A posílá všem doporučené dopisy s přístupovými hesly. Ve třech vlnách nejpozději do 31. března rozešle přes 2 miliony dopisů.

Co dělat s doporučeným dopisem?

Když přijde domů nebo na poštu dopis se žlutým pruhem, najdou v něm uživatelé první přístupová hesla do nové datové schránky. Postup je následující: do prohlížeče na internetu zadejte adresu: www.mojedatovaschranka.cz, klikněte na přihlášení jménem a heslem v panelu na pravé straně, do kolonek na další stránce zadejte údaje, které jste dostali v dopise, a klikněte na Pokračovat. Po prvním přihlášení si musíte změnit heslo, následně zadejte e-mail, na který budou chodit oznámení, že vám do datové schránky přišla nová zpráva, poté zadejte kód, který vám mezitím přišel na e-mail, kliknutím na Pokračovat se dostanete do datové schránky, kde najdete první zprávu – základní informace k vaší datové schránce.

Nová povinnost zůstala jen subjektům vedeným v registru osob.