,,PROSTĚJOV Jedním slovem hrůza!"S obrovskými problémy s doručováním České pošty se v uplynulých týdnech setkalo neuvěřitelné množství lidí. Za aktuálními potížemi má stát mimo jiné zrušení prostějovského depa v Kralickém Háji a absolutní nedostatek kurýrů.

Řada z nich přitom před nedávnem odešla ke konkurenci. Kvůli tomu vznikají zcela absurdní situace a má docházet i ke ztrátám balíků. Pro stálé klienty České pošty to před vánočním náporem, kdy si lidé nechávají posílat zboží zakoupené v e-shopech, rozhodně není dobrá zpráva.

 

 

Začátkem července muselo z řad České pošty odejít zhruba 600 zaměstnanců, o měsíc později bylo zrušeno dalších 500 pozic. V drtivé většině se jednalo o pošťáky a pracovníky v logistice. Mnozí z nich přešli ke konkurenci a v řadách státního podniku citelně chybí.

Tato situace se zcela zásadním způsobem dotkla také Prostějova a okolí. Nejednalo se přitom pouze o rušení poboček přímo ve městě. Večerník se setkal s celou řadou stížností na to, že zaměstnanci pošty zcela rezignovali na doručování balíků či dopisů do vlastních rukou. „Jsem v důchodu a bývám celé dny doma. Přesto jsem někdy po obědě našel ve schránce oznámení o uložení zásilky na poště s tím, že jsem na adrese nebyl k zastižení. Vím jistě, že nikdo ani nezazvonil. Takto opravdu ne,“ napsal do redakce Večerníku František Nedoma.

„Počítala s tím, že nebudu doma“

O tom, že se jedná přímo o typickou situaci, nelze pochybovat. V některých případech dokonce dochází k situacím jako vystřiženým z hodně absurdního divadla. „Doručovatelka mi dala do schránky výzvu od dopisu do vlastních rukou. Stojím dva metry od ní a říkám jí, že jsem před ní, tak ať mi to dá. Odvětila, že to nemá u sebe, protože předpokládala, že nebudu doma! Prý si mám zajet na poštu. Myslel jsem, že ji za….,“ svěřil se na sociálních sítích Jiří Hubál.

Ztracené balíky

Za vším má stát letní masivní propouštění zaměstnanců. Přímo v Prostějově bylo zrušené celé depo, které fungovalo v Kralickém Háji. Nejbližší tak nyní funguje v hanácké metropoli. „Kurýr nám řekl, že po zrušení depa musí jezdit pro balíky na depo do Olomouce. Na celý prostějovský region jsou prý pouze dva kurýři, takže to nestíhají doručovat. Jednoho kurýra jsem už viděla s dodávkou DPD,“ popsala Jana Zaoralová, která zmínila ještě horší zkušenost. „Známé ztratili dva balíky za osm tisíc korun. Měla je pojištěné a stejně se s nimi dohaduje, protože jí nechtějí vyplatit náhradu,“ prozradila.

Jde to i jinak

Někteří ze zákazníků se odmítají s nastalou situací smířit a odmítají chodit pro balíky na poštu. „Vyplnit z domu formulář o novém dodání zásilky s uvedeným termínem je časově méně náročné než letět někam na poštu. Když jsem tak učinila, tak mi balíček přišel,“ navrhovala jedna z Prostějovanek.

Pošta hledá nové zaměstnance

Zcela paradoxní je, že po uvedeném masivním propouštění nyní Česká pošta ve velkém inzeruje nabírání nových zaměstnanců. Jedná se zejména o velké množství chybějících poštovních doručovatelů, jimž mimo jiné nabízí 15 000 korun coby náborový příspěvek.

Navzdory nelehké situaci by si klienti České pošty neměli svoji frustraci vybíjet na zbylých doručovatelích, kteří rozhodně nemohou za to, jak je systém aktuálně nastaven. „Možná by si tu práci měl každý vyzkoušet, než začne nadávat. Odnese to ten poslední článek řetězce, kterým je v tomto případě doručovatel. Ale tohle zřejmě platí v každé profesi,“ uzavřela jedna ze zaměstnankyň pošty.