Dobré odpoledne, dnes je sobota 16.2.2019
svátek slaví Ljuba,
zítra Miloslava
•Žhavé novinky, informace, soutěže a výhry jen
pro vyvolené, kteří se přihlásí k odběru níže...
facebooktwitteryoutubeinstagram

U vlakových nádraží můžete s trochou fantazie ucítit vůni železnic a starých dřevěných pražců. U toho prostějovského se line i vůně mnohem exotičtějších dobrodružství a šplouchání vln. Nedaleko od něj má totiž kancelář agentura zprostředkovávající klientům z celé republiky práci na říčních i zaoceánských lodích. Nesedí v ní ovšem žádný ostřílený mořský vlk s fajfkou a kapitánskou čepicí, ale sympatický majitel za notebookem a s mobilem v ruce, což jsou jeho hlavní pracovní nástroje. Jak vlastně funguje práce na lodi a jak se k této zajímavé činnosti dostat? Na to se Večerník ptal Jiřího Macháčka, který se v této branži pohybuje už téměř dvě desetiletí...

Co je vlastně přesnou náplní vaší činnosti?

„Jde o zprostředkování zaměstnání zájemcům na námořních a říčních výletních lodích, nikoli ovšem pro nákladní přepravu. Klienti nacházejí uplatnění v hotelových a restauračních částech jako číšníci, servírky, pokojské, kuchaři, fotografové, pečovatelé o děti a podobně. Nezprostředkováváme naopak zaměstnání na pozice lodních posádek.“

Jak dlouho se tomu věnujete?

„Na trhu působíme už osmnáct let. Činnost provozujeme na základě povolení ministerstva práce a sociálních věcí, zároveň jsme registrovaní na americké ambasádě v Praze. S oběma těmito institucemi přitom velmi úzce spolupracujeme. Námořní lodě se totiž mohou plavit kolem severoamerického pobřeží, proto musí mít zaměstnanci preventivně tranzitní a námořní americká víza C1D, které je opravňují k legální pracovní činnosti.“

Působíte pouze regionálně?

„Nikoliv, máme celostátní působnost. Největší lodní společnosti zastupujeme v České republice dokonce exkluzivně, některé i na Slovensku. Prošly nám už rukama stovky spokojených klientů, nezaznamenali jsme jediný soudní spor, což je při práci s lidmi v dnešní době cenná devíza.“ (úsměv)

Jak dlouho vlastně člověk na lodi pracuje?

„Kontrakty jsou na dobu šest až osm měsíců. Obvykle je pracovník stráví na jedné lodi, může se ale stát, že je v průběhu tohoto období přeřazen na jinou plavbu dané společnosti. Pracuje se v intervalech šest měsíců na lodi, dva měsíce doma. Může tedy jít buď pouze o jednorázovou záležitost na šest měsíců, nebo lze na lodi pracovat opakovaně. Záleží na každém člověku a jeho dohodě s danou lodní společností.“

Kdo se může o práci na lodi ucházet?

„Ptáte se správně, neboť tento typ práce není pro každého. Jde o těžkou a náročnou misi, na níž se pracuje každý den kolem deseti hodin. Pouze v případě kotvení lodí v přístavu má část posádky volno, protože velká skupina pasažérů loď také opouští za zábavou na pevnině. I tento odpočinek však bývá maximálně půl dne. Zejména pro mladé lidi však tuto práci považuji za vynikající start do profesního života. Je vhodná pro muže i ženy, ideální třeba pro absolventy, kteří právě vyjdou ze školy. Na říční lodě lze jít pracovat od osmnácti let, na námořní také, pouze na pozice, kde přicházíte do kontaktu s alkoholem, jako jsou barman a podobně, pak od jedenadvaceti let. Jak říkám, kluci dnes nechodí na vojnu, a taková práce na lodi je pro ně ideální příprava na pracovní život, protože se tam naučí určité disciplíně. Syn nastoupil na říční loď po maturitě, postupně se vypracoval od umývání nádobí přes ´pokojskou´ až na recepci. Nejprve docela nadával, teď je spokojený a vydělává do dvou tisíc euro měsíčně.“

Mluvil jste o této práci spíše jako o těžké řeholi. Jaké má výhody? V čem je lepší než běžná práce v zahraničí?

„Práce na lodi má obrovskou výhodu v tom, že veškerou vydělanou částku si pracovník zároveň ušetří. Lodní společnost totiž za něj hradí ubytování, stravování i zdravotní péči. Obecně se dá říci, že počáteční výdělek činí od jednoho do tří tisíc dolarů měsíčně. Při časové náročnosti a množství práce není ani moc času na utrácení vydělaných peněz. Za půl roku tedy není problém si z tohoto zaměstnání přivézt třeba čtvrt milionu korun a mít je na účtu. A je samozřejmě velký rozdíl mezi tím peníze vydělat a ušetřit. (úsměv) Navíc poznáte také kamarády z celého světa, osobně, nikoliv přes sociální sítě. Na lodi pracuje až devadesát různých národností.“

Jaké jsou vstupní náklady?

„Pohybují se v rozmezí od deseti do třiceti tisíc korun. Zahrnují především zdravotní prohlídku lodním lékařem, americká víza, letenku pro cestu na loď, zpáteční už pak většinou hradí lodní společnost.“

Je o tuto práci všeobecný zájem?

„Dřív byli aktivnější muži, dnes jsou to spíše ženy, které svůj zájem lépe dotáhnou do úspěšného konce. Pro ty, kteří hodlají pokračovat dále v oboru gastronomie, je práce na lodi velmi pozitivní referencí. Manažeři pětihvězdičkových hotelů upřednostňují uchazeče s touto předchozí zkušeností, protože dobře ví, že práce na lodi je v podstatě polovojenský život. Pracovník nemá problémy s disciplínou, pracovní morálkou, dodržováním hygieny a podobně.“

Jestliže tedy chci pracovat na lodi, co musím udělat?

„Prvním krokem je registrace na našich webových stránkách, dalším pak osobní návštěva, přičemž hodně předběžných pohovorů řešíme také přes skype. V tomto okamžiku dojde buď k odmítnutí uchazeče, nebo k prvnímu nasměrování do konkrétních námořních společností, protože jejich nároky se liší. Uchazeči navrhneme, na jakou práci a u jaké společnosti by mohl aspirovat. Na pohovory je pak samozřejmě důkladně připravujeme, úspěšnost činí devadesát procent. Na loď se pak nastupuje druhý až čtvrtý měsíc po úspěšném pohovoru. Pohovory se absolvují v Praze, Bratislavě, mnohokrát i přímo na lodi, třeba v Benátkách.“

Jaké konkrétní požadavky musím splňovat?

„Především tři základní. Nezbytná je znalost angličtiny, další světový jazyk je přitom nespornou výhodou. Je dobré mít zkušenost z oboru, o který se ucházíte. Ovšem pokud nemáte, máme možnost vás individuálně zaškolit. Nezbytné je také příjemné vystupování. Problémem může být třeba obezita, výrazné zadrhávání v řeči nebo třeba i tetování na viditelných částech těla zpod oblečení. Nutný je také výborný zdravotní stav, proto se před nástupem na loď pracovník podrobí zdravotní prohlídce, která odchytne třeba prodělanou žloutenku. V minulosti se už vyskytly případy HIV pozitivity nebo užívání drog.“

A pokud pohovor úspěšně absolvuji, jaký je další postup?

„Pro klienta poté obdržíme elektronický kontrakt. Před samotným nástupem jej proškolíme, aby bylo nalodění bezproblémové. Toto je stěžejní část naší činnosti. Fungujeme se systémem externích spolupracovníků. Loni jsme navázali spolupráci s Hotelovou školou v Opavě, kde plánujeme v horizontu tří až čtyř měsíců otevřít lodní akademii. Tam bychom zaškolovali nejen místní absolventy, ale i zájemce mající jiné vzdělání.“

Nabízí se také otázka, jak jste se k této práci dostal vy osobně?

„Sám jsem na lodi před osmnácti lety pracoval u Carnival Cruise Line, po ukončení kontraktu jsem pak dostal nabídku zprostředkovávat pro tuto společnost další zájemce. Tenkrát bylo toto odvětví doslova pole neorané. Postupně jsem rozšiřoval portfolium a nyní zastupujeme patnáct lodních firem, mimo jiné i pro Royal Caribbean International, což je jedna z největších světových společností, vlastnící současnou největší pasažérskou loď na světě - Allure of the Seas. Na těchto kolosech jsou třeba i kluziště, nalodí se na ně přibližně pět tisíc pasažérů a tři tisíce členů posádky. Obecně lze říci, že asi třetinu osazenstva lodi tvoří posádka.“

Kde všude se lodě společností, které zastupujete, plaví?

„Doslova po celém světě, nejčastěji pak střední Amerika, konkrétně bahamská a karibská oblast. Pak také Středozemní moře, které je atraktivní pro americké klienty díky historickým destinacím. To platí pro letní období. Říční lodě se plaví pouze v Evropě, především na Rýnu, Mohanu a Dunaji.“

Má lodní doprava vůbec perspektivu ve věku letadel?

„Budete se divit, ale má. Cestování lodí prožívá v posledním období boom, stavějí se nové a mnohem větší lodě. Tudíž je neustále potřeba nový a nový personál, poptávku nestačíme uspokojovat. Prestiž lodní společnosti přitom stoupá s mezinárodní posádkou. Výhodou plavby na námořní lodi je nesporně hlavně ten fakt, že spíte stále na stejné posteli, ale téměř pokaždé se probudíte v jiném přístavu.“ (úsměv)

Jaké novinky chystáte pro příští rok?

„Od ledna 2016 začneme prodávat zájezdy na námořní výletní lodě. Budeme tak jediným prodejcem v regionu. Zastupovat budeme mimo jiné rejdařské společnosti Costa Cruises, MSC nebo Carnival Cruises line.“


JIŘÍ MACHÁČEK

* je mu sedmačtyřicet let a pochází z Krkonoš

* do Kralic na Hané se přistěhoval v roce 1990

* na lodi původně pracoval jako číšník šest měsíců, když dostal na výběr - buďto pokračovat nebo si založit vlastní agenturu..

* v době, kdy se poprvé vracel z lodě, měl ve svých šestadvaceti letech ročního syna

* momentálně je zastupitelem v Kralicích na Hané

* hovoří plynně anglicky a německy

zajímavost: od ledna 2016 začne nově prodávat zájezdy na námořní výletní lodě

Total Comments

  • Nohejbal
  • Kendrion
  • 1
  • 2

Předpověď počasí

Předpověď počasí

Přidejte si nás na Facebooku

Anketa - hlavní

JAK VÁM SE LÍBÍ V PIZZERII LA PUTICA?

Fotbalový sumář
Volejbalová horečka
Prostějovská basketmánie
Ceník inzerce
Hokejový servis
2017 vitejte na svete banner
Speciály Večerníku
2016 jak sel cas banner
2016 stiny minulosti banner

2018 tv pohoda banner

Barometr

Parádní odplata.

Tak to se povedlo dokonale. Tým nejvyšší basketbalové soutěže BK Olomoucko, který sídlí v Prostějově, naložil při vstupu do nadstavbové části A1 svitavským Turům stovku a dal tak zapomenout na prohru z předešlé středy. O uplynulém víkendu pak basketbalisté statečně bojovali o úspěch v rámci Final Four Českého poháru.


Pětadvacet evakuovaných.

Trestuhodná chyba seniorky zapříčinila požár bytu ve druhém patře sedmiposchoďového paneláku v Moravské ulici v Prostějově. Jeho majitelka totiž v panice hodila hořící adventní věnec do vany a posléze vzplálo celé bytové jádro. Hasiči s policisty pak evakuovaly pětadvacet osob ze sousedství.

Přechody budou!

Total Comments

Osobnost týdne

PAVEL LIŠKA
06 liskaJeviště Společenského domu v Prostějově patřilo uplynulý pátek Vandrákům. Přesněji řečeno triu motorkářů, kteří procestovali několik měsíců po střední Americe. Herci Pavel Liška, Jen Révai a kameraman Hynek Bernard o tom přišli vyprávět Prostějovanům.

Total Comments

Číslo týdne

 99
Do Prostějova se po dvou týdnech „čistoty“ opět vrátil smog! Měřící stanice ve Studentské ulici naměřila 99 mikrogramů prachových částic na metr krychlový vzduchu. Je to o devětačtyřicet mikgrogramů více než je denní limit.

Total Comments

Výrok týdne

„VŠUDE BYLO PLNO KRVE A JÁ JSEM PIŠTĚLA!“

Druhá nejlepší hráčka světa
Petra Kvitová takto u Krajského
soudu v Brně popsala otřesné
okamžiky svého přepadení
z 20. prosince roku 2016

Total Comments