Před sedmdesáti lety byla otevřena nová budova hlavního vlakového nádraží v Prostějově. Stalo se tak přesně 21. prosince 1952. Nádraží bylo postaveno v letech 1947 – 1952 v Janáčkově ulici a stalo se nejmonumentálnější poválečnou stavbou inspirovanou tvorbou třicátých let.

Nádraží stojí v místech původní nádražní budovy z roku 1869 zničené při bombardování na konci druhé světové války. Málokdo ví, že součástí návrhu byly i podchody vedoucí k nástupištím. Na ně se však již nedostalo. „Jeho jednotlivé části byly od počátku propojeny. Od západu je umístěna třípodlažní část restaurační a hotelová. Ve středu dominuje vysoká odbavovací hala, na kterou navazuje administrativně - provozní část. Komplex je výtvarně dotvořen monumentální plastikou umístěnou v levé části průčelní nádražní haly od akademického sochaře Vladimíra Navrátila,“ popsala kronikářka města Hana Bartková.

Autor projektu Jaroslav Otruba z Prahy našel inspiraci také u protilehlých Neherových domů  architekta Antonína Navrátila v Janáčkově ulici. Dokladem toho je cihlově červený lícový obklad stavby. „Právě architekta Antonína Navrátila město navrhovalo jako autora projektu, ten však ze zdravotních důvodů odmítl. Nakonec mělo poslední slovo Ministerstvo dopravy, které vybralo architekta Jaroslava Otrubu,“ popsala Bartková.  

Současně se měl řešit také přednádražní prostor, k tomu však fakticky nedošlo dodnes. Součástí projektu byly také dva obytné domy pro zaměstnance drah v Janáčkově ulici, které byly postaveny v roce 1956. Rozšířena byla také budova pošty.

Na začátku tisíciletí prošel objekt výraznou modernizací. V odbavovací hale vzniklo nové zázemí pro zaměstnance a cestující, čekárna a informační služby.

„Správa železnic připravuje na období let 2025 – 2026 komplexní rekonstrukci hlavního nádraží v Prostějově Její součástí budou nová nástupiště s mimoúrovňovým a bezbariérovým přístupem a výstavba podjezdu ve Vrahovické ulici,“ uzavřela Hana Bartková.