PES – nepes, děti se vrací. Takový je vzkaz vlády ČR veřejnosti, zejména pak učitelům, dětem a jejich rodičům. Od pondělí 30. listopadu, tj. dnešního dne, se tak do lavic posadí kompletní 1. stupeň základních škol a žáci devátých tříd. Rotování, tedy týden distanční a týden prezenční výuky, si užijí žáci zbývajících ročníků základních škol či víceletých gymnázií. A vrací se také studenti a studentky konzervatoří. Pro všechny dále platí zákaz sportovní činnosti v tělocviku nebo zpěvu v hodinách hudební výchovy. Přesto se jedná o uvolnění opatření, s nímž se ovšem při pohledu na protiepidemický systém ČR (PES) nedalo úplně počítat.

Možná i proto se žádné oslavy nekonají. Ředitelé jsou ale rádi, že se jim část studentů a žáků vrací. „Co se týče maturantů, určitě vítáme jejich návrat k prezenční výuce, protože poslední ročník už opravdu potřebuje začít řádnou přípravu k maturitě. U nižších ročníků si ale nemyslím, že je nyní správný čas na návrat do škol. Je to sice nyní šíleně těžká doba pro kantory, od kterých mám potvrzeno, že opravili téměř tisíc prací, protože všechno musí dělat distančně, zatímco u prezenční by chyby mohli řešit hned. Ale na druhou stranu je nyní hlavní připravit poslední ročník k maturitě, takže pokud by se do škol vrátily už nyní i nižší ročníky, mohla by za chvíli zase nastat distanční výuka pro všechny,“ neskrývá obavy ředitelka Obchodní akademie Eva Lošťáková. Podobně to vnímá rovněž ředitelka malotřídky v Čechách pod Kosířem Iveta Slámová. „Těch zhruba patnáct dní už bychom distančně zvládli. Nic by se nestalo, kdyby starší děti zůstaly do konce roku doma,“ poznamenala.

Učitelé se přitom nyní budou muset vyrovnávat jednak s nařízeními vlády, zadruhé s koronavirem. A celkově s dětmi, které toho často budou umět méně, než kdyby normálně byly ve škole. „Distanční výuka byla náročná, bylo tam zahlcení mnoha pracovními papíry. Děti měly nové učivo, které jsem jako pracující neměla dostatek času plnohodnotně vysvětlit. On-line výuka probíhala každý den pouze hodinu,“ poznamenala třeba paní Ludmila, která má doma třeťáka. „Než výuka bylo horší dělání úkolů a procvičování mimo výuku. To se mladýmu moc nechtělo,“ poznamenal Dan Procházka, další z rodičů.

Prvňáci naopak hlásili návrat dříve. Učitelé tak už mnohdy zjišťovali, že on-line výuka nebyla žádná hračka ani pro učitele, rodiče, ani pro děti. „S učivem ani s jeho množstvím problém nebyl. Největší byl dceru vůbec k učení donutit, chtěla si hrát s bráškou. Bavila ji snad jen on-line výuka. A paní učitelka prý učivo lépe vysvětlí,“ uvedla Pavlína Mádrová, maminka prvňačky. Školám tak hrozí, zejména ale u starších ročníků, že se jí do lavic vrátí děti, kterým se do učení bude chtít ještě méně, než tomu bylo dříve. Učitelé navíc brzy zjistí, zda za ně doma nevypracovávali práce rodiče. „Objektivita známek dostala trhlinu. Jak se dalo poznat, zda třeba řekněme Pepíček, který dostal trojku, pracoval sám, a za Aničku s jedničkou zaskočil některý z rodičů?“ ptá se Marcela Melková, ředitelka ZŠ Určice. A zavzpomínala na zmatky, které se při uspořádání výuky a rozvrhů objevovaly a objevují. „Musím ale poděkovat rodičům. Jsou skvělí a je s nimi výborná spolupráce,“ ocenila.

Právě rodiče i pedagogové přitom musí mít nadále nervy ze železa. Zmatky a omezení totiž zdaleka nekončí. Třídy se tak budou muset znovu o přestávkách větrat, nejistota panuje i ohledně organizace střídavé výuky. Zdroje z Ministerstva školství přitom nestanovují, jak k ní v případě druhého stupně základních škol přistoupit – třeba v případě, že máte tři třídy. Školy si ale s i s tím nějak dokázaly poradit. „U nás jsme museli dělit jinak, protože máme u některých ročníků tři třídy. V první várce tak jdou do školy 7. třídy a s nimi 8. B. Ve druhé skupině zase zbytek 8. třídy a 6. třídy,“ říká ředitel ZŠ J. Železného Dalibor Ovečka.

Školy si tak nakonec v tomhle směru musely poradit a znovu potvrdily, že letos procházejí tak velkou zkouškou, jakou nikdo nepamatuje.

 

Aktuální zpravodajství čtěte v tištěném vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku, které vychází v pondělí 30. listopadu