Tak se to opravdu blíží! Záležitost, o níž se hovoří již mnoho dlouhých let, získala své zcela reálné obrysy. Velkolepý a nesmírně náročný i nákladný projekt řešící zhruba 10 kilometrů dlouhý úsek železnice s tunelem u Němčic nad Hanou začátkem roku získal stavební povolení. Správa železnic s jeho stavbou chce začít již letos!

 

Dlouho se to zdálo pouze jako film z hodně vzdálené budoucnosti. Vlak jedoucí od Nezamyslic u Víceměřic projede rychlostí 200 km/hod přes tři nové mosty, pak se u Němčic zanoří do 750 metrů dlouhého tunelu a vjede na další dlouhý most. Těsně za ním prosviští zcela novou zastávkou na okraji Němčic, kde na druhé koleji stojí osobní vlak a kam zajíždí i autobusy. Nezmenšenou rychlostí pak pokračuje ve směru na Hrušku a Měrovice.

Přestože lidé byli k náročné a nákladné realizaci velkolepých plánů dlouho skeptičtí, nyní jí už téměř nic nestojí v cestě. Alespoň po administrativní stránce. Odbor dopravy prostějovského magistrátu totiž ve čtvrtek 4. ledna na dokončený projekt vydal stavební povolení. Správa železnic by přitom stavbu ráda zahájila už v roce 2024, vše donedávna komplikoval výkup zbývajících potřebných pozemků.

Jak to bude vypadat?

Stavba uvedeného úseku začíná za nádražím v Nezamyslicích, kde odbočuje trať do Prostějova a Olomouce. Kolem Víceměřic povede trať ve větší vzdálenosti od obce a po třech nových mostech: přes polní cestu, přes Brodečku a silnici do Němčic, která bude přeložena více na jih od víceměřického hřbitova.  

Za Víceměřicemi se trať zanoří do téměř 750 metrů dlouhého tunelu pod svahem Kozlov v oblasti Vinohrady. Tunel se nebude razit, ale hloubit. Trať dále bude pokračovat po novém železničním mostě přes potok Žlebůvku a silnici do Prostějova. Hned za mostem má být nová zastávka Němčice nad Hanou, kde bude i malé nádraží pro autobusy a parkoviště.

Ve směru na Hrušku pak bude vlak pokračovat po nové trati. Následně už na katastru Hrušky vznikne další most, který povede nad místním potokem a silnicí ve směru z Němčic do obce, dále pak bude nová trať pokračovat do Měrovic nad Hanou.    

Spoje budou zachovány

Realizace projektu má za cíl výrazné navýšení rychlosti rychlíku mířícího z Ostravy přes Přerov do Brna ze současných maximálně 90 km/hod až na 200 km/hod. V této souvislosti místní zajímalo zejména to, zda budou zachovány osobní vlaky a regionální spoje. „Bylo nám přislíbeno, že nic z toho se rušit nebude, naopak cestující na trati se dočkají výrazně lepšího komfortu,“ vyjádřil se v této souvislosti Martin Ernst.