Aprílové počasí panuje po celý měsíc, aprílové žertíky už máme z sebou… Co ale aprílové historické události? Bylo veselo, nebo smutno? Tak se pojďme podívat, co se v minulosti na území Prostějova odehrálo.

V dubnu 1953 bylo založeno družstvo invalidů CÍL Prostějov. Dále byl přijat zákon o školské reformě, který přinesl zásadní změny i do prostějovského školství. Byla zrušena gymnázia a zavedeny osmileté i jedenáctileté školy. Vládnoucí mocí byla také ve městě stržena socha prvního prezidenta T. G. Masaryka, o čemž jsme měli nedávno samostatný příspěvek.

V dubnu 1963 byla zpět k městu připojena obec Krasice, která byla jeho součástí již v letech 1950 až 1954. Městu tak přibylo 786 obyvatel a 190 hektarů půdy. První písemná zmínka o Krasicích pochází z roku 1310. O rok později daroval Petr z Kravař vesnici Krasice nově založenému augustiniánskému klášteru v Prostějově. Za husitských válek si vesnici znovu přivlastnili Kravařové. Později Krasice patřily až do roku 1848 k plumlovskému panství. Velmi silně poškozeny byly v době třicetileté války, výrazněji se začaly rozvíjet až ve druhé polovině 18. století. Od konce 19. století získaly Krasice předměstský charakter. Kromě zemědělství se v této době část obyvatel věnovala krejčovství nebo pracovala v prostějovských továrnách. V roce 1898 byla v této obci založena továrna na obuv. Přes blízkost k Prostějovu byl ještě za první republiky v Krasicích bohatý spolkový život. Za druhé světové války se do Krasic přestěhovalo 17 rodin ze zrušených vesnic na Drahansku. 9. května 1945 byly osvobozeny rumunskou armádou, teprve po ní přišla i sovětská armáda.

V prvních poválečných volbách zvítězili sociální demokraté, následováni ČSNS a KSČ. V roce 1945 byla znárodněna továrna na obuv, v roce 1949 k ní byly připojeny další podobné podniky a byla založena Gala. Mezi místními zemědělci panoval odpor ke kolektivizaci. JZD bylo založeno až v roce 1957. V roce 1947 chtěl Prostějov připojit zmíněné Krasice, ale ty to odmítly.

V dubnu 1973 vznikl prostějovský závod Národního podniku Dopravní stavby Olomouc, jehož hlavním úkolem bylo budování hanácké dálnice v úseku Olomouc – Prostějov – Vyškov při ročním objemu prací za 48 milionů tehdejších korun. V muzeu proběhla výstava prací Cyrila Boudy, a to za osobní účasti autora. V dubnu 1983 byla v místní MHD zavedena bezplatná autobusová přeprava dětí do deseti let a seniorů od sedmdesáti let věku.

Rada města v dubnu 2013 odsouhlasila aktualizaci projektového námětu „Rozšíření systému pro separaci bioodpadů ve městě Prostějov“. Aktualizace zahrnovala vyšší počet pořízení sběrných nádob na bioodpad o objemu 140 litrů z původních 300 na 400 kusů. V první vlně projektu o ně byl ze strany majitelů rodinných domů velký zájem. Celkové odhadované náklady tohoto projektu separace bioodpadu v Prostějově pro rok 2013 dosáhly výše 585 080 korun, z toho podíl očekávané dotace činil 526 572 korun.

V dubnu 2013 byla v rámci výběrového řízení vybrána jako dodavatel na odtahovou službu firma Auto Ondruš. S touto firmou byla uzavřena smlouva na odtahování aut, jejímž předmětem bylo provádění odtahů vozidel tvořících překážku provozu na pozemních komunikacích a vozidel neoprávněně stojících na vyhrazeném parkovišti na katastrálním území statutárního města Prostějov. Cena za jeden úplný odtah od vybraného dodavatele byla 2 000 korun, za nedokončený 1 500 korun a za započatý 600 korun. Předpokládaný počet odtahů byl ročně kolem 100 aut. Vzhledem k předpokládanému počtu odtahů byl o částku 200 000 korun posílen rozpočet městské policie. Vozidla byla umisťována na její dvůr v Havlíčkově ulici. Poplatky za odtah byly následně vymáhány od majitelů vozidel.

V e čtvrtek 25. dubna navštívila naše město sedmičlenná delegace polského partnerského města Šróda. Během jednoho dne strhli zedníci první části říms na fasádě radnice. Byly totiž v havarijním stavu a restaurátoři doporučili jejich okamžité odstranění. Další práce na opravách pak proběhly začátkem května.