Jak souvisí František Kupka a Jan Zrzavý s pop-artem nebo performativním uměním? Nejen na tuto otázku odpovídá výstava SIGNÁL III: Mistrovská díla ze Sbírky Roberta Runtáka (1900–1990), kterou připravila olomoucká Telegraph Gallery. Výstava bude zahájena ve čtvrtek 28. července v 18 hodin a přehled umělců i -ismů bude opravdu rozmanitý. Prohlédnout si ji v Olomouci můžete až do 11. září.

 Výstava prezentuje přes sto uměleckých děl od zhruba devadesáti umělců ze Sbírky Roberta Runtáka. Zastoupeny jsou malby, grafiky, fotografie, ale i sochy či objekty, které jsou rozděleny do osmi sekcí. Po architektonické stránce se výstavy ujal Mark Ther, pod jehož rukama vznikl originální a pro galerie netradiční výstavní prostor. Jako kurátor byl přizván historik umění David Voda, který letos v Olomouci otevřel nový výstavní prostor Rub Gallery.

Rozmezí devadesáti let, jimiž kurátor ohraničil svůj výběr, umožňuje galerii představit nejen nejznámější jména českého výtvarnictví, ale nabízí také možnost rozsáhlého přehledu uměleckých -ismů 20. století. Prezentované umělecké směry se pokusil s nadsázkou vyjmenovat kurátor výstavy David Voda: „Secese, impresionismus, kubismus, orfismus, expresionismus, civilismus, artificialismus, symbolismus, primitivismus, surrealismus, sociální umění, neoklasicismus, magický realismus, existencialismus, informel, neokonstruktivismus, lettrismus, minimalismus, lyrická abstrakce, nouveau réalisme, pop-art, op-art, nová figurace, postmodernismus, neoavantgarda, umění performance, akcionismus, land-art, happening, vizuální poezie, feminismus, neo-geo, neoexpresionismus, ost-pop, neue wilde, česká groteska, konceptualismus, umění instalace, environment…“ Je však třeba zdůraznit, že ani tento výčet není kompletní.

Z vystavovaných autorů, kteří se prosadili také v zahraničí, je třeba zmínit Jana Zrzavého, Františka Kupku, Adrienu Šimotovou, Josefa Čapka, Emila Fillu, Jindřicha Štyrského, Eduarda Ovčáčka, Stanislava Kolíbala, Karla Malicha či Petra Nikla.

Praktické informace
Telegraph Gallery nabídne také komentovanou prohlídku s kurátorem Davidem Vodou, která se uskuteční 24. 8. v 18 hodin. Vstup na výstavu i komentovanou prohlídku je zdarma.

  

SEZNAM VYSTAVOVANÝCH UMĚLCŮ:
Karel Adamus, Eduard Antal, Daniel Balabán, Jiří Balcar, Juraj Bartusz, Mária Bartuszová, Štefan Belohradský, Vincenc Beneš, Vlastimil Beneš, Jiří Bielecki, Tomáš Císařovský, Josef Čapek, Karel Černý, Jarmila Čihánková, Jiří David, Hugo Demartini, Alén Diviš, Bedřich Dlouhý, Oscar Dominguez, František Drtikol, Emil Filla, Richard Fremund, Vladimír Havlík, Jiří Hilmar, Vlastislav Hofman, František Hudeček, Dalibor Chatrný, František Janoušek, Ludmila Jiřincová, Milan Knížák,Vladimír Kokolia, Jiří Kolář, Běla Kolářová, Stanislav Kolíbal, Vladimír Kopecký, Pravoslav Kotík, Jiří Kovanda, Radoslav Kratina, Jan Kratochvíl, Rudolf Kremlička, Jan Kubíček, Otakar Kubín, Jiří Kubový, Milan Kunc, František Kupka, Jaroslava Kurandová, Petr Kvíčala, František Kyncl, Josef Lada, Josef Liesler, Martin Mainer, Karel Malich, Pavel Maňka, Bohumír Matal, Vladislav Mirvald, Miloslav Moucha, František Muzika, Jiří Načeradský, Otakar Nejedlý, Rudolf Němec, Karel Nepraš, Petr Nikl, Libuše Niklová, Eduard Ovčáček, Marian Palla, Jaroslav Panuška, Antonín Procházka, Václav Radimský, Michael Rittstein, Jaroslav Róna, Tomáš Ruller, Zbyněk Sekal, Gino Severini, Zbyšek Sion, Vladimír Skrepl, Otakar Slavík, Jiří Sopko, Karel Souček, Jan Steklík, Antonín Střížek, Čestmír Suška, Adriena Šimotová, Václav Špála, Jindřich Štyrský, Václav Tikal, Karel Trinkewitz, Květa Válová, Aleš Veselý, Jan Wojnar, Ladislav Zívr, Jan Zrzavý 

 

SIGNÁL III: Mistrovská díla ze sbírky Roberta Runtáka (1900–1990)

28. 7. – 11. 9. 2022 (vernisáž 28. 7. 2022 v 18 hodin)

Kurátor: David Voda

Architekt: Mark Ther

Grafický designér: Jakub Kovařík

Pořadatel: Telegraph Gallery, Jungmannova 4, Olomouc

SIGNÁL je cyklus pravidelných výtvarných přehlídek, které prezentují umění ze Sbírky Roberta Runtáka. Se sbírkou se kurátor výstavy seznamuje až během její přípravy. Jeho volba tak nevychází z kontinuální práce a dlouholeté znalosti sbírky, ale naopak z estetického cítění a osobního vkusu. Kurátor nemá žádná omezení ve výběru ani instalaci. SIGNÁL I pojali kurátoři Martin Drábek a David Vojtuš jako sondu do mozku vášnivého sběratele umění. SIGNÁL II, který připravil kurátor Pavel Dvořák, prezentoval umělecká díla, jejichž leitmotivem je ztráta fyzického prožitku z uměleckého díla zhmotněná do metafory mizení.