Novou výstavu s názvem Kunstkamera Jana Švankmajera mohou od předminulého čtvrtku navštívit lidé v prostějovském muzeu. Dva sály nově zabírají snímky z barokní sýpky v Horním Staňkově, který díky manželům Švankmajerovým získal velice nezvyklý ráz. Stala se z něj Kunstkamera, jejíž jméno taky výstava nese.

 

„Kunstkamera je výraz, který se používal pro předchůdce muzeí, takzvané kabinety kuriozit, zvláštností či podivností. Jde o sbírku neobvyklých artefaktů, které ukazují svět pomocí přírodnin, ale také rituálních a uměleckých předmětů. Výstava představuje podivuhodný svět Kunstkamery vytvořené Janem Švankmajerem, kterou na svých fotografiích ve spolupráci s Milošem Karáskem zachytil Michal Zajaček,“ uvádí samo muzeum.

Výstavu doplnily artefakty z tvorby Jana Švankmajera a plastiky z Afriky a Tichomoří. Původně přitom Afrika mohla být klidně hlavním tématem výstavy. „Projekt vznikl, když jsme společně s přáteli rozhodli, že budeme katalogizovat největší sbírky afrického umění v České a Slovenské republice. Volali jsme Janu Švankmajerovi a já vůbec netušil, že tam naleznu nějakou Kunstkameru. Když jsme tam přijeli, situace byla taková, že s manželkou koupil rozpadlý zámeček na Šumavě. A když jim to bylo málo, dokoupili ještě barokní sýpku,“ poznamenal Miloš Karásek, který byl přítomen čtvrteční vernisáži výstavy. A zde, v sýpce bokem od civilizace, se skrýval klenot, který se snažily přiblížit vystavené snímky. „Netušíte, co se tam stane, když tam vstoupíte. Areál je uzavřený pro veřejnost. A pan Švankmajer tam nepouští prakticky nikoho. Muzeum je instituce, kam vejdete, a odcházíte poučení. Tomu předcházely Kunstkamery, kde informace byla nezajímavá, zajímavý byl zážitek. A člověk, jenž prošel Kunstkamerou, odcházel zasvěcený,“ dodal.

Jak se svěřil publiku, oněměl. Doslovně i umělecky. A nejen on. „Michalovi se stalo to samé, co mně. Ztratil řeč, ztratil obraz a ten den neudělal žádnou fotku,“ řekl směrem k fotografovi, s nímž Karásek dlouhodobě spolupracuje. Nakonec i tak vzniklo na 7000 snímků, z nichž jedno procento měli možné zhlédnout návštěvníci výstavy. Jak ale sami autoři přiznali, originálnímu zážitku se jen tak nevyrovnaly. „Je to hold panu Švankmajerovi a největšímu dílu, co vytvořil,“ smekl na dálku před osmaosmdesátiletým všestranným umělcem. Dojem zanechala na účastnících výstava nemalý. „Teprve výstavu procházíme. Ale co jsem zatím viděla, je nad představivostí. Je to úžasná věc. Škoda že pan Švankmajer není víc rozšířený,“ uvedla Ludmila Součková. A nemyslela přitom výstavu, ale spíše povědomí o tomto umělci. A stejně jako on dokázal propojit různé druhy umění, dokázali to i organizátoři. Účastníci totiž zároveň dostali lístky na snímek Kunstkamera do kina Metro 70.