Pracuje jako profesionální řidič nákladních vozidel či kamionů, nejen díky tomu autům hodně rozumí po technické stránce. Navíc je to rozený dobrodruh, proto ne náhodou absolvoval v minulosti coby automechanik už dvakrát vytrvalostní rallye Africa Eco Race. Teď se Milan Spáčil (na snímku) z Prostějova dočkal i účasti na vysněné Rallye Dakar, jež o uplynulém víkendu odstartovala v Saúdské Arábii. Ještě než zástupce prostějovského regionu na tomhle slavném závodu do Asie odcestoval, tak ho Večerník obsáhleji vyzpovídal.

* Jak jste se na Rallye Dakar 2022 dostal?

„Vzpomněl si na mě Tomáš Tomeček, v jehož týmu jsem dvakrát absolvoval Africa Eco Race v letech 2018 a 2019. Někdy na podzim mi zatelefonoval, že velká profesionální stáj FESH FESH shání automechanika na nejbližší Rallye Dakar a jestli bych měl zájem. Neváhal jsem ani vteřinu a hned mu odpověděl, že samozřejmě jo. Řekl tedy, že dá vědět šéfovi FESH FESH Tomáši Vrátnému a doporučí mě. Další tři týdny se však potom nic nedělo, nikdo se mi neozval.“

* Co následovalo dál?

„Nedalo mi to a Tomečkovi jsem zavolal zpátky, jaká je situace. Překvapil mě tím, že si mě pozval k sobě do Tatrovky a hned jsme jeli do Ostravy na jednu exhibiční akci, při které siláci tahali jeho kamion. Po návratu z Ostravy znovu zatelefonoval Vrátnému a domluvil, že se za ním přijedu ukázat. Tak jsem jel – a nečekaně rychle jsme se domluvili na spolupráci.“

* Takhle jednoduché to bylo?

„Ano. Tomášovi Vrátnému jsem říkal, že je určitě spousta lepších mechaniků než já, tak proč chce zrovna mě. On na to, že už mám za sebou dvě rallye v Africe, Tomáš Tomeček byl se mnou spokojený a podle něj jsem takový správný blázen, který se na Dakar hodí. Proto mi věří a prostě jedu s nimi.“

* Jaké byly další přípravy?

„Dostal jsem na vyplnění spoustu různých dokladů. A další sobotu jel zase do Ostravy nafasovat týmové oblečení i trochu pomoct s přípravou aut, asi mě chtěli vidět v akci a proklepnout, co umím. (smích) Pak jsme byli průběžně v kontaktu přes telefon, e-mail a sociální sítě, načež přišlo ještě jedno vánoční zpestření.“

* Co myslíte?

„Podmínkou účasti je očkování proti covidu, k tomu se později přidala ještě povinnost absolvovat krátce před odletem do Saúdské Arábie PCR testy v Praze. Termín vyšel na 25. prosince dopoledne, takže jsme na druhý svátek vánoční vstávali v pět hodin ráno, jeli do Prahy, tam nás otestovali a zase jsme se vrátili zpátky domů. Naštěstí mi vyšel negativní výsledek, takže už nic nebránilo v cestě na Rallye Dakar. Šestadvacátého prosince večer jsme z Olomouce vyrazili na letiště do Prahy, odkud se letělo v pondělí 27. brzy ráno do Džedy. Tam proběhly technické přejímky vozidel a v místě startu Ha´il pak veškeré finální přípravy. Čtyřiačtyřicátý ročník Dakaru probíhá od 2. do 14. ledna, ale kategorie Classic pro vozy vyrobené před rokem 2009 začala už o den dříve.“

* Můžete trochu přiblížit stáj FESH FESH, jejímž jste teď členem?

„Je to opravdu velký profesionální tým fungující na špičkové úrovni s výborným finančním zajištěním. Letošní Rallye Dakar absolvuje s celkem čtyřmi posádkami: Ford Cargo 4x4 EVO 1 s pilotem Tomášem Vrátným, Iveco Powerstar 4x4 řízené Albertem Lloverou z Andorry, Tatra Jamal EVO 1 pilotovaná Vaidotasem Paskevičiusem z Litvy a Tatra 815 Puma za volantem s Radovanem Kazarkou ze Slovenska. Všechny kamiony mají ve svých kategoriích vysoké ambice na dobrý výsledek, bude se o ně starat dohromady dvaatřicet členů týmu včetně čtyř doprovodných vozidel. Součástí toho jsem i já, kromě údržby a oprav speciálů během závodu jsem předběžně dostal na starost i přejíždění s některými doprovodnými vozidly. Přesně se ale uvidí až na místě, jak bude vše probíhat.“

* Jaké byly pocity v posledních dnech před odletem?

„Strašně jsem se těšil. Zároveň člověk má nějaké obavy, protože už ví, co taková vytrvalostní rallye obnáší. Že jde o dva hrozně náročné týdny, které vás vyždímají fyzicky i psychicky, prostě obrovský záhul. Na druhou stranu však cítíte i neustálý obří adrenalin, ten vás drží na nohou. Sice jste strašně unavený, nadáváte a říkáte si, jestli to vůbec stojí za to. Ale pak dorazíte do cíle, jedete domů a jste smutný, že už je konec. Prostě ohromný zážitek, který za to rozhodně stojí. Kdo k něčemu takovému jednou čuchne, chce tam znovu. Snad pro FESH FESH všechno dopadne co nejlíp, já za sebe pro to udělám maximum.“

* Účastí na Rallye Dakar se vám vlastně splnil původní sen, že?

„Jo, to je pravda. Někdy před pěti lety jsem viděl za oknem projíždět závodní kamion a řekl si, že pojedu na Dakar. Nakonec z toho byly dva starty na Africa Eco Race, což je jiná akce konaná pravidelně ve stopách původní Rallye Dakar. Ta se časem přestěhovala do Jižní Ameriky a v posledních letech do Asie. Každopádně jsem šťastný, že ji můžu absolvovat, tím se vlastně plní ten můj původní sen. (s úsměvem) Navíc věřím, že tímhle nic nekončí.“

* Máte ještě další plány?

„S Tomášem Tomečkem jsme předběžně domluvení, že pokud se Africa Eco Race 2022 uskuteční v březnu podle současných plánů, tak ji zase pojedu s ním jako automechanik. Možná je trochu bláznovství absolvovat během dvou měsíců dva tak extrémně náročné závody, ale já se toho nebojím. Ne každý má koule na jednu takovou akci ročně, natož na dvě. (směje se) Snad organizátoři kvůli covidu nic nezruší, už jsem vlastně takhle přišel o minulý ročník Africa Eco Race. V každém případě chci moc poděkovat mému zaměstnavateli, kterým je Petr Vrablic z Medlova. Jezdím pro něj s náklaďákem hlavně do Německa, v závodění mě podporuje a uvolnění z práce na tři lednové týdny nebyl problém. Čehož si vážím.“