Projekt sdílených kol se v Prostějově osvědčil a po dvouměsíční zimní pauze si tak budou moci všichni od dnešního dne, tj. pondělí 1. března, opět půjčovat jízdní kola. Už třetím rokem za sebou. Stoupající trend využitelnosti bikesharingu v Prostějově pokračoval také v loňském roce.

Statistiky hovoří o lehkém navýšení výpůjček, které opět atakovaly hranici 70 000.

Od 1. března 2021 si lidé budou moci opět půjčovat bicykly. Vedení magistrátu se už delší dobu zabývá snižováním uhlíkové stopy v ovzduší a podporuje zdravý životní styl obyvatel. Jedním z kroků vedoucích ke zlepšení situace je právě zavedení bikesharingu. „Výpůjčky kol v Prostějově již zdomácněly. Lidé si zvykli bicykly využívat, a to nejen proto, že se jedná o zdravý pohyb ve městě, ale také proto, že jde o nejrychlejší dopravu do pěti kilometrů. Půjčení i vrácení kola jim zabere pár vteřin a systém stanic odpovídá jejich potřebám. Levnější je již jen chůze,“ usmívá se první náměstek primátora Prostějova Jiří Pospíšil (PéVéčko). „V některých měsících jsme překročili i desetitisícovou hranici, bohužel nám celkové statistiky kazil fakt, že rok 2020 byl nejdeštivějším za posledních šedesát let a také v důsledku pandemické situace byl dost složitý. Je ale třeba říci, že zároveň otevřel dveře novým uživatelům, kteří začali upřednostňovat formu individuální dopravy místo dopravy veřejné,“ přidal Pospíšil.
V České republice využívá půjčování kol 15 měst a je tak ušetřeno přibližně 237 tun CO2 oproti automobilové dopravě. A jaká jsou čísla v Prostějově? „V provozu bylo 120 kol, která využilo 8 413 uživatelů. Téměř sedmdesát tisíc zápůjček mluví samo za sebe. Lidé takto ujeli téměř sto tisíc kilometrů, což se na životním prostředí města projevilo úsporou přibližně 10,7 tun CO2 oproti automobilové dopravě,“ vypočítává první náměstek prostějovského primátora.

09 graf1
Bohužel některé stanice musely být na základě stálého vandalismu trvale odstraněny. „Jedná se hlavně o Kolářovy sady – workoutové hřiště. Zde docházelo opakovaně k ničení kol, někdy kola končila v přilehlém rybníčku,“ kroutí hlavou nad bezohledností některých jedinců Jiří Pospíšil.
Magistrát chce i letos navýšit počet nových uživatelů, kteří mohou ještě více přispět k lepší dopravní situaci ve městě ušetřením motorových emisí a uvolněním hlavních tahů. „Jak nás ujistil provozovatel bikesharingu, pro zefektivnění využití této služby vyčlení více bicyklů, aby bylo v každém okamžiku minimálně 130 aktivních kol. Tento krok vychází i z nutnosti rozšíření stanic tak, aby byla kola dostupnější více lidem na více místech.

09 graf2

Mají vytipované lokality, ve kterých by bylo možné přidat pět až deset stanic. Tyto nové stanice by firma průběžně monitorovala a následně vyhodnotila, jestli jsou efektivní,“ prozradil první náměstek. „Jedná se hlavně o lokality Vrahovická, Čechůvky, Husovo náměstí, Určická, Brněnská-hřbitov, Okružní a Fanderlíkova,“ dodal Pospíšil.