Vánoční pohledy již dnes posílá jen málokdo. Není tak vyloučeno, že se blíží konec tohoto mnohaletého symbolu Vánoc. Důvodem je zejména přesun lidí k počítačům a nikterak malé náklady spojené s odesláním pohledu.

 

Než dáme nadobro sbohem klasickým vánočním pohledům, podívejme se trochu do historie tohoto fenoménu. První komerční pohlednice s tematikou Vánoc se objevila v polovině 19. století v Londýně. Pohledy se exportovaly z ostrovů do celého západního světa. V roce 1875 se dostala výroba vánočních pohlednic za velkou louži, kde zažila značný boom. O pouhých šest let později jich bylo k příležitosti Vánoc vyrobeno na pět milionů.

Lada místo andělíčků

Vánoční pohlednice nebyly ovšem doménou pouze anglosaských zemí. Značnou popularitu ke konci 19. století získaly i v Rusku a ve střední Evropě se mocností v jejich produkci stalo Německo. To také ovlivňovalo i vývoj u nás. Na počátku 20. století zde byly k dostání výhradně pohledy s německými nápisy. České nápisy získaly navrch až po skončení první světové války. Hlavními motivy českých karet byly zasněžená krajina, stromeček, jesličky i andělíčci. Mezi těmito stále stejnými často kýčovitými motivy zaujaly umělecké kresby Josefa Lady.

 

Speciální příloha PROSTĚJOVSKÉ VÁNOCE je součástí aktuálního vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku, které najdete v prodeji od pondělí 14. prosince