Tak jste to dokázali. Máte svůj první job. Základní meta je zdolána, další v podobě zkušební doby vás ale čeká. Uspět vyžaduje schopnost učit se a nově nabyté znalosti uplatnit v praxi. A také umění vyjít s kolegy. Jak postupovat, abyste v těchto disciplínách co nejlépe obstáli?
Využijte naplno adaptaci
Aby nováčkům vstup do pracovního procesu usnadnili, posílají je v mnoha firmách prvních pár týdnů na tzv. adaptaci. Během ní absolvujete různá školení o procesech ve firmě, většinou podle vašeho profesního zařazení. Využijte adaptaci naplno. Ptejte se a dělejte si poznámky. Možná se ze začátku budete cítit zahlceni, ale vydržte. Časem si to sedne, informace se začnou spojovat a dávat smysl.
Mějte jasno ve svých úkolech
Znát přesně své úkoly je základ. Co všechno máte na starost a jaký je u každého úkolu deadline? Pokud vám to není zcela jasné, ptejte se. Abyste se ale nedotazovali pořád dokola, není od věci si odpovědi poznamenat a k tomu další údaje. Třeba na koho se můžete obracet, když budete potřebovat pomoc, nebo v jaké databázi najdete potřebné informace. V řadě firem slouží k přehledu úkolů aplikace posílající na zaměstnance tzv. „issues“ nebo „tickets“. Naučte se s takovým nástrojem zacházet. Jestli jste vše nechytili na školení, požádejte třeba kolegu. Nebývá to těžké, ale je třeba to umět.
Řekněte si o pomoc, ale zkuste to nejdříve sami
Každý ví, jak je těžké v nové práci začínat, zvlášť hned po škole. Proto lidé bývají ochotní novému „členu posádky“ pomoci. Přesto se před každým dotazem zastavte a zkuste věnovat pár minut tomu, abyste si zjistili potřebnou informaci po své ose. Možná si nakonec poradíte sami, nebudete muset nikoho obtěžovat, a ještě se něco nového naučíte. Pokud ale vaše pátrání není úspěšné, nebo jste dospěli do určité fáze a dál se nehnete, nebojte se zeptat ostatních. Ti, když uvidí, že už jste se snažili sami, přidělí vám pomyslné plus, a to ne zcela bezvýznamné.
Zajímejte se o zpětnou vazbu
Ve spoustě zejména větších firem mají nastavený tzv. onboarding program, což je soubor opatření určených k tomu, aby se nováček správně zapracoval a do firmy zapadl. V jeho rámci probíhají s novým zaměstnancem vždy v rozmezí několika týdnů rozhovory, které obvykle vede přímý nadřízený. Na těchto setkáních je prostor svěřit se s tím, co vás v práci těší, ale i s tím, co vám zatím dělá potíže nebo co vám nevyhovuje. Je dobré si to před rozhovorem sesumírovat, abyste potom nepůsobili zmateně. Zároveň je potřeba se připravit na to, že i vaše práce a působení ve firmě budou předmětem hodnocení. Pokud uslyšíte kritiku, snažte se udržet emoce v klidu. Fakt, že vám něco zatím jde hůře, je přirozený. Učíte se. Zajímejte se o to, co můžete dělat, abyste se ve své slabší činnosti zlepšili. Pokud je něco, co vám v tom pomohlo, zmiňte to.
Nevzdávejte to, když všechno nejde hladce
Nastoupit do první práce je velký krok. A ne zrovna snadný. Objeví se problémy a úkoly, které nebude snadné řešit, nebo na druhé straně zase úkoly až příliš rutinní. V obou případech zkuste vytrvat. V každém zaměstnání je část práce, která vás nebude příliš bavit, nebo bude zpočátku obtížná. Dejte tomu čas a nezvedejte kotvy při prvních potížích. Zhodnocení si udělejte až po delší době a o svých závěrech mluvte s nadřízeným. Bude-li to rozumný člověk, také on bude mít zájem na tom, abyste se věnovali hlavně tomu, co vám jde a co vás baví.