Dnes je sobota 28.6.2025, svátek slaví Lubomír
Jak má vypadat životopis a motivační dopis, když se ucházíte o novou práci?

Hledání nové práce začíná často nenápadně – někdy výpovědí, jindy touhou po změně. Ať už vás k tomu vede jakýkoliv důvod, jedno je jisté: pokud chcete uspět, musíte začít u základů – tedy u životopisu a motivačního dopisu. Právě tyto dva dokumenty jsou vaší vstupenkou do výběrového řízení. Dobře zpracovaný životopis vám otevře dveře a promyšlený motivační dopis může rozhodnout o tom, zda projdete dál. Jak by tedy měly vypadat?

Životopis – stručný, přehledný, výstižný

Dnešní zaměstnavatelé mají na stole desítky, někdy stovky životopisů. Proto je důležité, aby ten váš zaujal na první pohled – a to nejen obsahem, ale i formou. Ideální životopis se vejde na jednu stranu A4, je dobře strukturovaný a přehledný. Měl by být rozdělen do několika jasně označených částí.

Na začátek vždy patří osobní údaje – jméno, příjmení, telefon, e-mail (pozor na nevhodné adresy typu „kocicka22@...“), město, případně i odkaz na profesní síť, jako je LinkedIn. Fotografie není povinná, ale pokud ji přikládáte, měla by být profesionální – žádné selfie z dovolené nebo rozmazané snímky.

Následuje přehled pracovních zkušeností, seřazený od nejnovější po nejstarší. U každé pozice uveďte název firmy, období zaměstnání, název pozice a stručný výčet hlavních pracovních úkolů. Je skvělé, pokud připojíte i konkrétní výsledek nebo úspěch – například „zefektivnění procesu objednávek o 30 procent“ nebo „navýšení prodeje o 15 procent“.

Poté přichází na řadu vzdělání – opět od nejvyššího dosaženého stupně přes název školy až po roky studia. Pokud jste v posledních letech absolvovali kurzy, rekvalifikace nebo školení, určitě je uveďte. V dnešní době jsou cenným důkazem vaší ochoty se učit a přizpůsobovat změnám.

Další důležitou částí jsou jazykové znalosti a IT dovednosti. U jazyků buďte upřímní – nestačí napsat „angličtina: pokročilý“, pokud si sotva objednáte kávu. Můžete použít stupnici A1–C2 nebo upřesnit, zda jazyk používáte aktivně či pasivně.

Na závěr můžete stručně zmínit i své osobní vlastnosti nebo zájmy – například spolehlivost, zodpovědnost, týmová práce, nebo třeba zájem o technologie, turistiku, kreativní činnosti apod. Tyto informace pomáhají personalistům získat obrázek o vás jako o člověku.

Motivační dopis – ukažte, že to myslíte vážně

Zatímco životopis říká „co jste dělali“, motivační dopis má odpovědět na otázku „proč právě vy a proč právě tahle pozice“. A tady dělá spousta lidí chybu – buď dopis vůbec nenapíšou, nebo zkopírují obecné fráze z internetu, které neřeknou nic konkrétního.

Dobrý motivační dopis má být stručný (max. 1 A4), osobní a přizpůsobený konkrétní nabídce. Vyhněte se univerzálním šablonám, které pošlete na deset různých pozic. Zkušený personalista to pozná během první věty.

Začněte oslovením – ideálně konkrétní osobou (např. „Vážená paní Nováková,“), pokud ji znáte. Pokud ne, použijte neutrální variantu jako „Vážený náborový týme,“ nebo „Vážení,“.

V úvodu napište, o jakou pozici se ucházíte a kde jste se o ní dozvěděli. V hlavní části dopisu stručně popište, proč vás daná práce zaujala, čím vás oslovila a proč byste na ni byli vhodní právě vy. Můžete se zmínit o své praxi, silných stránkách nebo motivaci – například touze po změně, růstu nebo návratu do oboru. Na závěr dopisu vyjádřete zájem o osobní setkání nebo pohovor a poděkujte za zvážení. Nezapomeňte připojit své jméno a kontakt.

Jednoduchost vítězí

Při psaní životopisu i motivačního dopisu platí jedno zlaté pravidlo: buďte struční, pravdiví a konkrétní. Nepište složitě, používejte jednoduché věty a vyhněte se zbytečné omáčce. Mějte na paměti, že personalista často věnuje vašemu životopisu krátký pohled, jen několik málo vteřin – rozhodněte se tedy, co chcete, aby viděl jako první.

Nechte dokumenty zkontrolovat někomu druhému – gramatické chyby nebo překlepy působí neprofesionálně. A nezapomeňte: dobře napsaný životopis a motivační dopis neznamenají jistotu práce, ale mohou rozhodnout o tom, zda vůbec dostanete šanci ji získat.