Existují určitě lidé, kteří chodí do zaměstnání nejen kvůli penězům, ale i proto, že ve své práci nacházejí určitý smysl. Významným faktorem motivace zaměstnanců je důvěra vedení firmy v jejich samostatnost a v originální přístup k plnění pracovních úkolů. K jejich motivování pak přispívají nejen platy, ale i nejrůznější firemní výhody.
V řadě podniků už úspěšně praktikují takovou metodu, že řídící manažer svým lidem v podstatě nijak neupřesňuje, jak mají to či ono udělat. Prostě jim zadá úkol s tím, že si zaměstnanci poradí sami. Ti nezřídka dokážou udělat ještě více, než kdyby je šéf „vodil za ručičku“. Nemluvě o mocném vlivu takové pracovní atmosféry na jejich psychiku, protože se cítí jako tvořiví a odpovědní jedinci, nikoliv jako anonymní kolečko ve složitém soukolí.
Aby to dělali s radostí
Za snad vůbec nejvyšší možnou motivaci lze jistě považovat možnost nebo vědomí, že člověk pracuje skutečně podle svého nebo v podmínkách, které se blíží úplné samostatnosti, kdy lze pracovat v době „když se chce“ a „jak se chce“. Zní to možná jako hudba budoucnosti, ale v některých oborech, zejména těch, které jsou spojené s informační technologií, k takovým pokusům dochází již i nyní. Samozřejmě že nejlépe se daří tehdy, jsou-li určené úkoly plněny s chutí a s radostí. A když existují možnosti k uplatnění vlastní tvořivosti. Jedině chuť, radost a pocit zalíbení z díla mohou být pak nejlepším motivem, kterému mnozí pracovníci dávají přednost dokonce i před finanční odměnou, když se rozhodují pro vstup do toho či onoho pracovního týmu a setrvání v něm.
Jak ušetřit energii na zaškolování?
Faktem zůstává, že prakticky žádný podnik dnes již nemůže dosáhnout dobrých výsledků, pokud bude své zaměstnance odměňovat „jen“ mzdou. Dnes, a tím spíše zítra, musí jít o firemní výhody, které obstojí v tvrdé konkurenci. Na tuto metodu totiž nikdo nemá žádný patent, a tak se stává velmi silnou zbraní v boji o získávání nejlepších lidí, nejlepších talentů. Z dalších motivačních forem si můžeme dále alespoň stručně uvést, že k nim patří například právo zaměstnanců na nákup akcií podniku za nízkou cenu, pojištění na lékařské a zubní ošetření, ale třeba i půl kilogramu kávy týdně. Podnikatelům se tím sice zvyšují náklady, ale tento fakt nebývá obvykle chápán jako cosi negativního. Mnohem více pak totiž firmy ušetří na zaškolování lidí a na dalších operacích, které by jinak musely podniknout, pokud by se jejich zaměstnanci neustále střídali.
Další možnosti
K motivaci zaměstnanců, aby buď vstoupili do pracovního svazku s firmou, nebo naopak v ní vydrželi, náleží samozřejmě i kvalifikační kurzy a vůbec formy vzdělávání hrazené firmou, důchodové připojištění hrazené zcela nebo zčásti podnikem, životní pojištění, dotování rekreace pro pracovníky a jejich rodinné příslušníky, placené volno v den narozenin, bezplatná pomoc firemního právníka či jiného specialisty v soukromých záležitostech zaměstnanců, programy pro bývalé pracovníky jako důchodce a další.