Každá krize je zároveň i šancí na zlepšení. To platí i pro tu způsobenou epidemií koronaviru. Svět očekává nové jistoty. Letošní rok se nese v očekávání konce pandemie, příchodu vakcíny a možnosti vrátit se k normálnímu životu. Důvěryhodnost firem a jejich schopnost okamžitě reagovat budou klíčové. Důležitá bude však i udržitelná strategie, prodej na webu jako součást podnikání nebo aktivity, které lidem pomohou být se svojí rodinou a přáteli. 

Jen ty firmy, které vědí, proč existují a jaký účel na světě plní, se mohou rychle adaptovat na nové podmínky. Jména společností, které během pandemie pozitivně zareagovaly a pomohly svým zákazníkům či zaměstnancům, si lidé dobře zapamatují a mohou pro ně znamenat plusové body. Důvěra se dlouho a těžce buduje a lehce pozbývá. Pokud firma nedokáže dostát svým slibům, ztrácí v očích zákazníků svou důvěryhodnost, což loni v nejvyšší míře ukázala pandemie koronaviru. Výrobci, kteří v době krize například navýšili ceny základních produktů, důvěru svých zákazníků ztratili.

E-shop zavádí i výrobci

Pandemie koronaviru urychlila rozvoj prodeje na internetu. Firmy, které zareagovaly rychle, z krize těží, ty, co ne, ztrácí. Kromě velkých zavedených on-line hráčů, kteří rostli, se do e-shopů vrhli i nováčci. Kromě spousty prodejců začali své vlastní on-line prodejní kanály budovat i výrobci jako například minerální vody Mattoni. S prodejem na internetu je nezbytné do budoucna počítat, protože si lidé zvykli nakupovat na internetu a většina toho po skončení pandemie hned tak nenechá. Vedle klasických e-shopů však roste i prodejní kanál přes sociální sítě.

Být spolu je ještě důležitější

Během opakovaných lockdownů si lidé více než dřív uvědomili, co pro ně znamená společenský kontakt. Mnoho vědeckých studií dokonce potvrzuje, že pravidelný společenský kontakt prodlužuje délku života až o polovinu, naopak nedostatek takového kontaktu oslabuje obranyschopnost organismu proti virům. Rodina, přátelé, kolegové i známí jsou tak pro lidi nepostradatelnou součástí pro fyzické i mentální zdraví. Přitom jednotlivé firmy mohou pomoci lidem takovou pohodu zažívat ať už přes různé virtuální události, nebo bezpečným prostředím v off-line světě. V komunikaci se pak vyplatí zdůraznit empatii a radost z toho být spolu.

Komu se zelení, toho lidé podpoří

Ve srovnání s pandemií koronaviru představuje klimatická změna větší a dlouhodobější nebezpečí, na které musí firmy reagovat. Stále více lidí upřednostňuje produkty výrobců, kteří se chovají zodpovědně k životnímu prostředí. Příkladem může být iniciativa společnosti Ikea, která vykupuje použitý nábytek a znovu ho dává do oběhu.

 

 

Speciál vychází 31. května jako součást tištěného vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku.