Rozvahu, vytrvalost a také neutuchající ochranu svého anděla strážného. Všechny tyto tři věci v míře opravdu vrchovaté potřebovali na všech svých dlouhých cestách řidiči – rekordmani. Na Tři krále bylo v areálu společnosti FTL oceněno deset z nich. Mimořádného úspěchu dosáhli zejména dva řidiči mezinárodní kamionové dopravy, a to pan Milan Harik (57) a Vlastimil Dospiva (62). Každý z nich během svého profesního života najel 3 250 000 kilometrů. Tuto neuvěřitelnou štreku zvládli, aniž by způsobili jedinou nehodu.

 

Vždy bude platit, že není ani tak důležité, jaké máme auto, ale to, jak dobří jsme řidiči. Skuteční mistři tohoto oboru se pravidelně schází na začátku nového roku v areálu prostějovské společnosti FTL. Při slavnostním setkání dochází k ocenění šoférů, kteří za volanty autobusů či kamionů zvládli minimálně 250 tisíc kilometrů bez nehody. Letos se to přitom opravdu sešlo. Nejenže bylo oceněno celkem 10 řidičů, dva z nich dosáhli něčeho, co i ti největší machři mohou jen obdivovat. Za svoji profesní kariéru ujeli už přes 3 250 tisíc kilometrů, což je stejné, jako by každý z nich objel celou planetu Zemi po rovníku více jak 80krát! „Stejné hranice u nás v historii zatím dosáhl jediný člověk. Tím je Jiří Mlčák, jemuž se to povedlo už před pěti lety. Pan Mlčák je však již v důchodu, ačkoliv u nás v rámci tuzemska stále ještě jezdí a nabírá další kilometry. Za těmito třemi je však už značně velká propast,“ vyjádřil se ředitel divize FTL-Bus Pavel Hanák.

Co oba spojuje?

Vlastimil Dospiva z Přemyslovic i Milan Harik z Prostějova toho mají společného opravdu hodně. Nejenže podstatnou část svého života strávili na dálnicích zemí EU, zejména pak v Itálii, Rakousku či Německu, oba do tehdejšího prostějovského ČSAD nastoupili 1. listopadu. Zatímco v případě Vlastimila Dospivy to bylo už v roce 1984, Milan Harik to samé učinil přesně o pět let později. Ani jeden z nich také po svém nástupu hned neřídil kamion. „Vlastimil Dospiva začínal ještě na sklápěčkách, Milan Harik zase jezdil autobusem. Během slavnostního předávání zavzpomínal na to, že když se zacvičoval na kamion, tak se ho jeho instruktor ptal, proč s autem jezdí tak opatrně. A on mu na to odpověděl, že dává pozor, protože je zvyklý vozit lidi,“ ohlédla se ředitelka kamionové divize FTL Anna Hanáková, která nám prozradila, že většina řidičů mezinárodní kamionové dopravy v jejich společnosti aktuálně za rok urazí zhruba 100 až 120 tisíc kilometrů.

Nebývalá věrnost

To nejdůležitější, co zmiňované řidičské rekordmany spojuje, jsou jejich charakterové vlastnosti. „Oba jsou rozvážní a vše si pečlivě promýšlí dopředu, vždy se raději zeptají, než by se do něčeho hrnuli po hlavě. Mimořádná je i jejich vytrvalost, ostatně Vlastimil Dospiva bude u nás letos 40 let. Podobná věrnost se u těch mladších zrovna dvakrát nenosí a věříme, že u nás ještě nějaký čas vydrží. Také o pět let mladší Milan Harik by mohl jezdit třeba i dalších deset let. Kdo ví, jakých rekordů se u nich ještě dočkáme,“ zauvažovala Anna Hanáková.

Srdcař za volantem autobusu

Kromě dvou zmiňovaných kamioňáků určitě stojí za zmínku také výkon Antona Pohlodky (58) z Klopotovic. I on nejprve u ČSAD a následně u FTL slouží přes 30 let. Začínal v Přerově, ale po roce přešel do Prostějova. Jako řidič autobusu jezdil zejména na Prostějovsku či do Přerova, Brna a Ostravy. Nejdále byl s autobusem jako řidič zájezdu v Nice ve Francii. Lásku k volantu zdědil po svém otci, který jezdil nákladním vozidlem a posléze také autobusem. Na cestách už zvládl skvělých 1 750 000 kilometrů. „Autobusáci toho z pochopitelných důvodů každoročně najedou méně než řidiči mezinárodní kamionové dopravy. Proto je i tento výkon skutečně mimořádný a zaslouží si opravdové uznání i poděkování. Každopádně všem našim řidičům přejeme mnoho dalších šťastných kilometrů bez nehod,“ zdůraznil na závěr Pavel Hanák.

 

Přehled oceněných:

Autobusová divize:

Jiří Jorda                     250 000 km               

Jaromír Sedlář            250 000 km

Stanislav Urban          250 000 km

David Vasický               250 000 km

Stanislav Řezáč           750 000 km

Anton Pohlodka       1 750 000 km   

Kamionová divize:

Adrzej Cienciala         250 000 km

Radovan Šrámek     1 500 000 km

Vlastimil Dospiva   3 250 000 km

Milan Harik              3 250 000 km