Před 142 lety, přesně 4. března 1883, byl zahájen provoz na železniční trati z Olomouce do Čelechovic na Hané. Stavbu dráhy tehdy iniciovaly cukrovary a další průmyslové podniky mezi hanáckou metropolí a hanáckou velehorou. V roce 2023 se tu konala velká sláva, Regionální den železnice s oslavou 140 let trati. Památku na ni najdete v nádražní budově, a to památku velmi zajímavou. Železniční expozici z historie železné dráhy zde instaloval a neustále rozšiřuje její přednosta Michal Pospíšil.
„Tahounem oslavy byl tehdy historický vlak vedený parní lokomotivou zvanou Rosnička, kterým se zájemci mohli svézt. Přímo na nádraží v Čelechovicích jsme měli odstavený stařičký motorák zvaný Věžák a Hurvínka, jehož lidé znají z filmů Slunce, seno...,“ říká Michal Pospíšil. Z jeho iniciativy se tehdy pro veřejnost otevřela i zmíněná expozice v nádražní budově se stanovištěm výpravčího a malým modelovým kolejištěm. A protože je velkým milovníkem dráhy, přidal řadu relikvií pocházejících z rodinného dědictví.
Tím je například historická uniforma jeho pradědečka z roku 1952. „Tak nějak se to začalo nabalovat, nejrůznější předměty a fotografie mi začali nosit místní lidé, přispěli i kamarádi, fandové do železnic. S vedením obce a drahami jsem se posléze domluvil, že se o nádraží budeme starat a na oplátku tu můžeme zůstat,“ vysvětluje Michal s tím, že Čelechovice nyní jednají se Správou železnic o možném převodu do svého vlastnictví. To by podle přednosty vyřešilo otázku – kam s tím. Exponátů totiž neustále přibývá.
„Něco sháním na blešácích, něco v aukcích. Mám tady třeba stroj na tisk jízdenek, takže každý návštěvník dostane svou, tu starou, kartonovou. Má to pro mě i jiný význam, jsou očíslované, a tak vím, že vloni sem zavítalo přes pět set návštěvníků,“ chlubí se s úsměvem.
Málokdo ví, že stejně jako Prostějov měly i Čelechovice svou osobní lokomotivu. Zatímco ta prostějovská našla domov v muzeu v Lužné, ta zdejší je chloubou Železničního muzea ve Zlonicích. „Jde o parní lokomotivu Kraus Linz 1172. Malá dvounápravová mašina byla v roce 1922 vyrobena lokomotivkou Krauss & comp. v hornorakouském Linci. Bylo jí přiděleno výrobní číslo 1172 a podle dosavadních zjištění byla pořízena právě cukrovarem v Čelechovicích na Hané. V roce 1976 tam dosloužila a nedlouho poté byla získána tehdejšími ČSD. Účelem bylo vybudování stylového lokomotivního pomníku v Lokomotivním depu Veselí nad Moravou, kam byla motorovým vozem řady M 131.1 dotažena. Patrně roku 1978 stanula na pomníku na volném prostranství před depem, stala se nejen jeho součástí, ale i dokonalým orientačním bodem a symbolem. Její další osudy jsou poněkud pohnuté, ale nakonec našla domov právě ve Zlonicích, kde čeká na generální opravu,“ popisuje přednosta osudy místní mašinky.
Plánů má Michal Pospíšil spoustu. Mezi ně patří i realizace Mikulášské jízdy, kterou by rád uskutečnil nejlépe s proslavenou Rosničkou z olomouckého muzea ČD Nostalgie. „Vše je ale o financích, na těch záleží, jestli se mi to povede,“ dodává.
A Večerník přidáváprosbu – pokud máte doma jakékoli materiály či předměty týkající se historie dráhy, obraťte se na Michala Pospíšila. Zcela jistě je ocení. Ozvat se mu můžete na telefon 776 072 301, kde si zároveň můžete domluvit návštěvu expozice.