Znáte 1000 mil československých? Tento automobilový závod se poprvé konal v letech 1933–1935 a stala se z něj jedna z největších legend meziválečného automobilového sportu.
Na jeho slavnou tradici se aktuálně daří navazovat. Zatím poslední ročník klání nádherných veteránů odstartoval od sídla Ústředního automotoklubu ČR v Opletalově ulici ve čtvrtek 12. června. Po třech dnech závodění se v jeho cíli nejvíce radovala prostějovská posádka Eduard Holánek s Danou Dorazilovou, jež se svojí Tatrou T87 zvítězila v konkurenci dalších 34 posádek ve své kategorii jednotlivců s motory přes 2000 ccm.
Veteránská soutěž 1000 mil československých byla rozdělena na tři dny. První den se jelo z Prahy do Bratislavy, což představovalo porci 430 kilometrů, druhý den bylo pro účastníky připraveno dalších asi 130 kilometrů v okolí Bratislavy. Třetí den byla etapa dlouhá 405 km a vedla z Bratislavy do Prahy k Národnímu technickému muzeu. Po cestě byly připraveny také dvě zkoušky, které na speciálních automobilových okruzích prověřily řidičské schopnosti účastníků. „Po večerním vyhlášení jsme v noci pokračovali z Prahy zpět do Prostějova. Za jediný den jsme spolu s mojí partnerkou Danou v roli navigátorky s naší tatrovkou ujeli přes 700 kilometrů,“ upozornil Eduard Holánek, který se závodů zúčastnil již počtvrté. První dva ročníky se úspěšně zapojil do soutěže týmů, loni však start zhatila závada na spojce. Tentokrát vše probíhalo skutečně na jedničku. „Dokázali jsme jet tak, abychom na jednotlivých časových kontrolách byli přesně včas, tedy ani příliš brzy, ani pozdě a úspěšně zvládli také dvě zkoušky jízdy pravidelnosti,“ vysvětlil Holánek, co posádce na závodě zajistilo vítězství.
Zásadní pro úspěch prostějovské posádky byla pochopitelně v první řadě spolehlivost jejich vozu Tatra T87 vyrobeného v roce 1945 v luxusní verzi Diplomat. „Auto bylo po svém vzniku využíváno Ministerstvem potravinářského průmyslu v Bratislavě. Podobný vůz proslavili na svých cestách po celém světě proslulí cestovatelé Hanzelka se Zikmundem. V roce 1964 jej odkoupil můj táta, který jej opravil. Další generálka proběhla relativně nedávno,“ zavzpomínal Holánek.
Tatra T87 patřila ve své době mezi vůbec nejrychlejší vozy. „Její maximální rychlost je 165 km/h a mohu potvrdit, že této rychlosti je stále schopna dosáhnout. Jinak ovšem není problém s ní po dálnicí jet 130 km/h. Někteří řidiči se pak nestačí divit, cože je to předjíždí,“ pochvaloval si Eduard Holánek, který složil poklonu i své spolujezdkyni. „Dana je excelentní navigátorka. A tolik hodin strávených společně v autě vždy spolehlivě prověří kvalitu našeho vztahu,“ uzavřel Eduard Holánek, který všem poděkoval za podporu.