Na klidu to určitě nepřidá, ale ve výjimečných případech se to může stát. Pokud jste nezaplatili za elektřinu, tím pádem vám hrozí její odpojení, pak určitě nepanikařte. Slušní dodavatelé elektřiny jsou nakloněni ke smírnému řešení.
První signál, že jste nezaplatili za elektřinu, obvykle přijde od dodavatele energie. Podle toho, jaké kontaktní údaje jste poskytli, dostanete e-mail či SMS, případně vám buď někdo zavolá, nebo vám přijde doporučená upomínka poštou.
Pokud na nic z toho nebudete reagovat a dluh na elektřině nezaplatíte, dostanete doporučenou upomínku podruhé. V tuhle chvíli je už opravdu nejvyšší čas začít problém řešit, hrozí totiž vypnutí elektřiny. Druhá upomínka nejenže upozorňuje na nedoplatek, ale také hrozí fyzickým odpojením elektroměru.
Jak dlouho trvá odpojení elektřiny?
Pokud nezaplatíte ani po druhé upomínce, za zhruba 1 až 2 týdny si budete muset svítit baterkou. A tím to nekončí. Při nezaplacených pohledávkách vzniká úrok, jehož výši si každý dodavatel stanovuje sám. Většinou jde o 0,05 procenta z dlužné částky za každý den prodlení.
Kontaktujte svého dodavatele
Pokud tedy víte, že nezvládnete za elektřinu zaplatit, nenechávejte problém vyhnít. Čím dřív to sami začnete řešit, tím to bude snazší. Nejste první ani poslední, kdo se v takové situaci ocitl. Dodavatelé jsou na takové situace připraveni, co nejdříve však dodavatele kontaktujte.
Co dělat, když už došlo k odpojení elektřiny?
Pokud vám byla elektřina odpojena, není vše ztraceno. Abyste však mohli být znovu připojení k distribuční síti, je potřeba zaplatit celou dlužnou částku a požádat o opětovné připojení. Poplatek za znovu připojení k síti vás obvykle vyjde na 2000 korun. Pokud jde vše hladce, elektřina se do vaší domácnosti vrátí přibližně do 2 pracovních dnů od zaplacení dluhu.
Tématickou stranu Večerníku najdete v tištěném vydání ze dne 11. srpna 2025