Už téměř dva roky se s důsledky pandemie koronaviru potýkají také ve službách kadeřnictví či kosmetiky. Dlouhé měsíce dokonce visely na dveřích provozoven cedulky s nápisem ZAVŘENO. Nejistota byla obrovská. Naštěstí je opět plno práce a i přes nárůst nakažených během října a listopadu se to na počtu klientů nepromítlo. Postupem času přeci jen zájem upadal. Před Vánoci se naopak zase klienti vracejí a většina námi oslovených se shoduje, že je předvánoční zájem znatelný, nicméně ne v takovém měřítku, jako tomu bylo dříve. Řešit pak musí komplikace, které vygenerovala doba. A ne vždy se to děje v přátelské atmosféře.

 

Od konce října, kdy počty nakažených začaly postupně stoupat, klesal zájem zákazníků v kadeřnictvích volně přístupných bez objednání. „Od října, kdy ta čísla šla strmě nahoru, začalo znatelně ubývat zákazníků. Během prosince to zase naopak roste, zákazníků před svátky přibývá, ale určitě to nejsou stejná čísla, která bývají v tomto období zvykem,“ shodovaly se kadeřnice v námi oslovených studiích.

Patrné snížení klientely registrují také kosmetické salony bez objednání. Už po delším čase nuceného uzavření byl určitý pokles znát a v současné době je to dle kosmetiček snížení až o třicet procent. Stejně jako u kadeřnic i zde před Vánoci práce postupně přibývá. Že by ale tento stoupající trend pokračoval i na startu nového roku, příliš optimisticky nevidí.

Kde se lidé mohou předem objednávat, není tento úpadek až tak citelný, podle oslovených kadeřnic se stálá klientela na nové termíny nadále objednává. Díky objednávkám na určitý čas se také mohou vyhnout řešení rozestupů či dalších povinností. Což v pánských i dámských kadeřnictvích pociťují také jako velkou komplikaci ohledně práce. I přesto se snaží nařízení dodržovat, i když to vždy není snadné. Z většiny s tím zákazníci problémy nemají, najdou se ale i případy, které se slušným chováním mnoho společného nemají.

„Snažíme se dodržovat veškerá opatření, která vláda nařídí, ale ne vždy je to úplně snadné. U nás nám to dovoluje pouštět maximálně tři zákazníky. Snažíme se, aby byly dodrženy rozestupy, nasazené respirátory či roušky vyjma provádění úkonu a snažíme se také kontrolovat i certifikáty příchozích. Ne vždy s tím však zákazníci souhlasí a už nejednou jsme se stali terčem nadávek, že do jejich zdravotního stavu nám nic není. To sice samozřejmě mají pravdu, ale my nechceme chorobopis, jen potvrzení. Bohužel ne všichni to dokážou řešit slušně,“ hodnotila upřímně jedna z kadeřnic poblíž náměstí.

Za snížením počtu klientů podle kadeřnic stojí také fakt, že se stále častěji rozhodnou stříhat v domácím prostředí, což potvrdila i jedna z oslovených dam. „Jelikož bylo dlouho zavřeno, tak jsme strojek zakoupili a nyní tak pravidelně stříhám manžela, syna, ale také další členy z rodiny. Časem se možná ještě ke kadeřníkům vrátíme, ale chlapům to zatím vyhovuje,“ prozradila Večerníku Dana Krátká.