V období od 17. března do 7. dubna tohoto roku proběhlo v Prostějově sčítání dopravy, respektive měření počtu projíždějících vozidel na severním obchvatu. Ke sčítání byly využity měřiče rychlosti, které byly umístěny na sloupu veřejného osvětlení v Olomoucké ulici před odbočkou v Říční ulici a na severním obchvatu na sloupu veřejného osvětlení za odbočkou do areálu firmy Makovec. Měření prokázalo, že severní obchvat je skutečně vytížený, i když jak Večerník zjistil, Olomoucká ulice i nadále trpí obrovským dopravním náporem a kolonami vozidel. Především během dopravních špiček.

Jedná se tedy v případě výstavby severního obchvatu o skutečně užitečnou věc? Speciální měření prokázalo, že ano. „Severním obchvatem projelo za uvedené období celkem 174 807 vozidel, ulicí Olomouckou pak 222 722 vozidel. Průjezdy severním obchvatem jednoznačně prokazují jeho vytíženost a je zřejmé, že vybudování obchvatu bylo významným krokem k odvedení dopravy, která není cílová, mimo město. Přestože se to nemusí na první pohled zdát, Olomoucké ulici se viditelně ulevilo. Bez severního obchvatu by totiž zmíněných více než 174 tisíc vozidel projelo právě Olomouckou,“ vysvětluje náměstkyně primátora Alena Rašková (ČSSD), která je zodpovědná za dopravu v našem městě.

Dále z měření vyplývá, že mezi pátou až osmou hodinou ranní převládá provoz směrem ke kruhovému objezdu u Držovic. Pak už je v obou směrech téměř shodný. „Provoz tady vykazuje dvě výrazné špičky, a to okolo sedmé hodiny ranní, kdy po severním obchvatu projede průměrně 339 vozidel za hodinu, a pak mezi 14.00 až 16.00 hodin, kdy tudy projede v průměru 328 aut za hodinu. Stále pak přetrvává, že mezi pátou až osmou hodinou ráno převládá doprava směrem na kruhový objezd v Olomoucké ulici. Z měření rovněž vyplynulo, že Olomoucká ulice je v průběhu dne vcelku rovnoměrně zatížená v době od osmi do šestnácti hodin. Výrazně převládá směr ven z města, kdy tudy průměrně projede 520 vozidel za hodinu oproti směru do centra, kde jezdí 200 vozidel za hodinu,“ přidala další zjištěná čísla náměstkyně prostějovského primátora.

O tom, že severní obchvat skutečně pomohl odlehčení dopravy směrem do centra města, je přesvědčen i další náměstek primátora Jiří Rozehnal. „Severní obchvat je přínosem pro odlehčení dopravy do a také z centra. V nedávné době proběhlo sčítání dopravy na severním obchvatu a Olomoucké ulici. Ze zjištěných dat během sčítání dopravy jasně vyplynulo, že zásluhou severního obchvatu centrem města projelo o téměř 175 tisíc aut méně! Jsem přesvědčen, že toto číslo hovoří jasně,“ odpověděl na dotaz Večerníku muž, který je zodpovědný za stavební investice ve městě. „Severním obchvatem jsem strávil několik let života, a to od výkupu pozemků přes realizaci stavby až po otevření. Stavba splňuje náročné technické podmínky, přispěla jak ke snížení intenzity dopravy v centru, tak ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, například zrušením křížení s železniční tratí. Přejezd nad cyklostezkou přes mostní konstrukci včetně nasvětlení je velmi dobrým řešením,“ míní Rozehnal.

Někteří kritici ale namítají, že i přes vybudování severního obchvatu se v Olomoucké ulici, hlavně ráno a odpoledne, tvoří dlouhé kolony aut. Co s tím? „Ranní a odpolední dopravní špička se bohužel projevuje nejen v Prostějově, ale ve všech dalších městech. Počet vozidel ve městech neustále roste, avšak ochota cestovat MHD či další veřejnou dopravou bohužel ne.  Ve spolupráci s Olomouckým krajem a obcí Držovice připravujeme zkapacitnění kruhového objezdu spojující ulice Konečná, Olomoucká a severní obchvat. Projektová dokumentace je již zhotovena, realizace ze strany kraje se předpokládá příští rok,“ prozradil Jiří Rozehnal.

 

18 obchvat graf