Lidé, kterým Úřad práce ČR vyplácí příspěvek bydlení, přídavek na dítě nebo zvýšený příspěvek na péči, musí do konce dubna podat přehled rozhodných příjmů a v případě příspěvku na bydlení i  náklady na bydlení vzniklé a uhrazené za 1. kalendářní čtvrtletí 2023. Současně se u této dávky jedná o jeden ze dvou ročních termínů, kdy je doložení potřebného podkladu podle platné legislativy povinné. U přídavku na dítě a zvýšeného příspěvku na péči nadále platí povinnost doložení rozhodných příjmů vždy za uplynulé čtvrtletí. Bez toho nemůže ÚP ČR vyhodnotit pokračování nároku na tyto dávky a případně upravit jejich měsíční výši.

Příjemci výše uvedených dávek musí dokládat rozhodné příjmy a v případě příspěvku na bydlení i náklady související s bydlením proto, aby jim nárok na ně nezanikl. Zároveň se také na základě těchto podkladů promítne do výše už poskytovaných dávek případné zvýšení nákladů na bydlení, např. v souvislosti se zdražením energií, nebo k poklesu příjmů. Výše uvedené dokumenty je třeba doložit nejpozději do konce 2. kalendářního čtvrtletí, tedy do 30. 6. 2023. Jak v případě příspěvku na bydlení, tak přídavku na dítě a zvýšeného příspěvku na péči nadále platí, že lidé nemusí na ÚP ČR osobně.

„Nejjednodušší a nejrychlejší forma komunikace s Úřadem práce ČR je ta elektronická, např. prostřednictvím nástrojů Identity občana. Ve většině případů platí, že pro účely příspěvku na bydlení a přídavku na dítě mohou klienti pro doložení rozhodných příjmů, v případě příspěvku na bydlení i nákladů na bydlení vzniklých a uhrazených za předchozí kalendářní čtvrtletí, využít též zjednodušenou on-line aplikaci na portále MPSV. Vše tak vyřídí z pohodlí domova,“ upozorňuje zastupující generální ředitel Úřadu práce ČR Karel Trpkoš.

 Lidé mohou s ÚP ČR komunikovat elektronicky nejen v případě žádostí o dávky a dokládání rozhodných skutečností pro konkrétní dávky, ale také v případě žádostí o zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání či podporu v nezaměstnanosti. Formuláře mohou zasílat elektronicky hned několika způsoby. U vybraných dávek umožní webová aplikace odeslat zjednodušenou on-line žádost přes Identitu občana (tedy např. přes Bankovní identitu, eObčanku, Mobilní klíč eGovernmentu či třeba NIA ID) nebo datovou schránku. Pokud se klienti rozhodnou vyplnit standardní žádost, pak ji mohou zaslat elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem, datovou schránkou, poštou (s vlastnoručním podpisem) nebo odevzdat na podatelně příslušného kontaktního pracoviště Úřadu práce ČR. Informace o možnostech e-podání zájemci najdou na webu ÚP ČR.

Aby ÚP ČR lidem ještě více zjednodušil proces vyplňování žádostí, zveřejňuje na svých webových stránkách  a sociálních sítích návodné videospoty. Včetně toho, který jednoduše vysvětluje, jak na elektronickou komunikaci s ÚP ČR Poradí i „virtuální asistent“. Tzv. chatbot komunikuje s lidmi na základě definovaných, a tedy nejvíce frekventovaných, otázek z oblasti nepojistných sociálních dávek i zaměstnanosti. V případě obecných dotazů se pak klienti mohou obracet na Call centrum ÚP ČR (tel. 800 779 900 bezplatná linka, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.), kde se dozví, jak daleko je zpracování jejich žádosti o konkrétní dávku, nebo kdy mohou očekávat peníze. Během pilotního provozu se tato služba týká prozatím dávek státní sociální podpory, tedy příspěvku na bydlení, přídavku na dítě, rodičovského příspěvku, porodného nebo pohřebného.