Jak už Večerník avizoval na konci loňského roku, vedení města je připraveno obnovit v Prostějově měření rychlosti vozidel pomocí stacionárních radarů. Podle dřívějšího vyjádření náměstkyně primátora pro dopravu Aleny Raškové (ČSSD) se uvažuje o měření na maximálně pěti místech ve městě, a to v ulicích Vápenice, Brněnská, Olomoucká, Plumlovská či Dolní. Minulé úterý tak primátor František Jura (ANO 2011) předložil zastupitelům návrh na změnu organizační struktury Městské policie Prostějov, kdy bude zapotřebí přijmout dalšího strážníka. Ten by měl na starosti výhradně řešení přestupků na úseku porušení předepsané rychlosti.

 

Celá diskuze zastupitelů se pak točila okolo toho, zda je vůbec správné měřit v Prostějově rychlost vozidel. „Máme z jiných měst, kde jsou radary v provozu, ověřeno, že denně bude zadokumentováno na sto přestupků, měsíčně tři tisíce, ročně pak šestatřicet tisíc přestupků. Zpracování takového množství zadokumentovaných přestupků, byť se jedná o automatizovaný systém, předpokládá personální, organizační a materiální zabezpečení. Každý jednotlivý případ musí určený strážník, který má oprávnění měřit a nakládat s těmito osobními údaji, zkontrolovat a předat elektronicky do správního řízení odboru občanských záležitostí magistrátu. Jde o specializovanou činnost, která je časově náročná. V současné době nemá městská policie personální rezervy k určení strážníka k této činnosti,“ zdůvodnil primátor Jura potřebnost navýšit početní stav městské policie.

Někteří opoziční zastupitelé se však vyjádřili proti používání radarů na měření rychlosti. „Měření rychlosti dlouhodobě kritizuji a je to krok špatným směrem. Náš klub neměl možnost vznést žádný oponentní názor kromě těch, kteří prosazují vůči řidičům represe. Neexistuje žádný důkaz či studie, která by prokazovala, že zavedení měření rychlosti zvýší reálnou bezpečnost a sníží nehodovost. Tím, že v ulicích postavíte radary, vyberete jen víc peněz na pokutách. Řidiči ale budou víc nervózní a budou se víc dívat na tachometr než okolo sebe,“ namítl Petr Kapounek (Na rovinu!), jenž se navíc přimlouval raději za rozmístění informačních radarů, které rovněž rychlost měří.

Podobné názory projevili při úterním jednání i další opoziční zastupitelé, kteří zároveň vyslovili obavy, že kvůli spáchaným přestupkům řidičů se zvýší jen finanční pohledávky města. Vymahatelnost pokut je totiž stále velkou bolístkou města. „Vůbec nejde o to, že budeme vybírat pokuty, ale o zvýšení bezpečnosti v ulicích města. Máme zde hned několik lokalit, ve kterých řidiči jezdí velkou rychlostí, přitom zde chodí často děti. Třeba na Vápenici, nebo na Plumlovské, kde se dokonce pořádají často závody! Jistě, na informačních radarech se při překročení rychlosti na řidiče zamračí jakýsi smajlík, ale to je málo. Jsem přesvědčena, že aby si řidiči uvědomili vážnost situace, pokud se chovají nezodpovědně a překračují rychlost, jsou potřeba sankce,“ zareagovala na kritiku Alena Rašková (ČSSD), náměstkyně primátora, v jejíž gesci je doprava v Prostějově.

„Chtěl bych připomenout jednu zásadní věc, že hlavním iniciátorem znovuobnovení měření rychlosti v Prostějově je Policie České republiky. A co víc, peníze vybrané za případné pokuty půjdou opět do zajištění bezpečnosti silničního provozu v Prostějově,“ dodal primátor Jura.

Pro navýšení stavu městské policie o strážníka, který bude zpracovávat přestupkovou agendu při měření rychlosti vozidel v Prostějově, se nakonec při hlasování vyslovilo čtyřiadvacet z jednatřiceti přítomných zastupitelů.