OV Důležitý souhlas získala výstavba 2. etapy obchvatu Prostějova v severozápadní části města. V ulici Za Kosteleckou má vzniknout další rameno kruhového objezdu, odkud povedou skoro čtyři kilometry nové silnice na okraj Mostkovic. Záměr Olomouckého kraje prošel posouzením možného vlivu na životní prostředí (EIA).
Podle verdiktu Krajského úřadu Olomouckého kraje nemůže mít významný vliv na životní prostředí a nečeká jej další podrobnější posuzování. Druhá etapa severního obchvatu Prostějova navazuje na již vystavěnou část, která slouží řidičům od konce roku 2021. „Během výstavby 1. etapy tzv. severního obchvatu bylo zahájeno ze strany Olomouckého kraje ve spolupráci se statutárním městem Prostějovem zpracování studie na pokračování druhé etapy – tzv. severozápadní kvadrant. Začínat bude na okružní křižovatce, kde dnes končí severní obchvat, a končit bude napojením na stávající silnici Mostkovice–Ohrozim formou stykové křižovatky. V plánu je do budoucna i třetí etapa od ohrozimské silnice nad severní stranou Mostkovic směr Plumlov," uvedl již před časem pro Večerník náměstek primátora Jiří Rozehnal. „Druhá etapa se současně připravuje pro stavební řízení a obě strany jsou dohodnuty, že jakmile to bude možné, zahájí svoji činnost kancelář na výkup pozemků stejně tak, jak tomu bylo v případě severního obchvatu. Nová silnice je trasována mimo biokoridor Hloučela a z části využije stávající silnici, která musí být rozšířena mezi Ohrozimskou a Kosteleckou. Veškerá tranzitní doprava od Plumlova bude vedena přes tento nový severozápadní a stávající severní obchvat na D46 směr Olomouc či Brno tak, aby nebyla již zatěžována oblast západu a centra Prostějova, které jsou hustě obydlené a očekávané odlehčení zátěže exhalací, prašnosti a hluku bude velmi výrazné," doplnil náměstek.
Tři varianty
Pro řešení průniku silnic se nejprve řešily ve vyhledávací studii tři varianty. „Varianta 1 předpokládala výstavbu okružní křižovatky o průměru 40 m se čtyřmi rameny. Ve variantě 2 byla zvažována realizace turbo-okružní křižovatky o průměru 60 m se čtyřmi rameny. Třetí variantu představuje styková křižovatka s upřednostněním směru Boskovice – severozápadní obchvat. Křižovatka je navržena se samostatnými odbočovacími a připojovacími pruhy včetně levého připojovacího pruhu ve směru od stykové křižovatky na Boskovice. Tato varianta byla již ve vyhledávací studii stanovena jako výsledná varianta, která bude dále připravována a realizována,“ uvádí dokument pro EIA.
* Výstavba nové silnice v délce 3,7 kilometru by měla trvat dva roky.
* Olomoucký kraj do letošního rozpočtu schválil prostředky pro přípravu projektové dokumentace.
* S realizací výstavby se počítá v letech 2027 až 2029.
* Výstavba si má vyžádat investice okolo 445 milionů korun.