Dnes je pátek 24.10.2025, svátek slaví Nina
AKTUALIZOVÁNO: Na místní nádraží se vrátí život
Budova je z roku 1889. Foto: Kristýna Bohatová
Aktualizováno

Před rokem se vedení Prostějova dohodlo se Správou železnic na bezúplatném převodu několik let chátrající výpravní budovy ve stanici Prostějov místní nádraží.

Transakci musí schválit ještě Ministerstvo dopravy a vláda.  Podle náměstka primátora Jiřího Rozehnala se jedná o velmi náročný, administrativně, legislativně a technicky rozsáhlý proces. V současné době obě strany našly shodu ve všech podmínkách a převodu tak už nic nebrání. Dojít by k němu mohlo začátkem příštího roku. Poté bude město objekt rekonstruovat.

„Město Prostějov může zahájit přípravné práce až v okamžiku nabytí nemovitosti do svého majetku, včetně vyhotovení studie, která naznačí, co by v rámci stavebního uspořádání mohlo v budově v budoucnosti být,“ uvedl Rozehnal s tím, že odbor rozvoje a investic již zpracování studie připravuje. 

Rekonstrukce je naplánovaná od střechy směrem dolů. Vedení města by chtělo obnovit poštu a zřídit v budově i pracoviště pro veřejnost jako knihovnu nebo archiv. Dle Rozehnala jsou to zatím jen úvahy, město se nebude bránit zajímavým návrhům pro blaho jak města, tak občanů. Jednání zatím vedlo pouze s Policií ČR, která zvažuje přesunutí oddělení hlídkové služby. Ta nyní sídlí ve Vrahovicích.

V budově jsou dosud technická zařízení nezbytná pro provoz nádraží. Ty musí Správa železnic vymístit. Teprve poté nastoupí město, které připraví a zhotoví projektovou dokumentaci, zajistí stavební povolení a financování rekonstrukce. Po výběrovém řízení bude následovat samotná rekonstrukce, která je naplánovaná na léta 2027 a 2028.

Důležitou roli v celém projektu hrají i náklady, které se vyšplhají na desítky milionů. Město je poskytne z vlastní kasy, s případným využitím dotačních titulů.

Se svou troškou do mlýna přijde i Správa železnic, která má na místním nádraží v plánu výměnu kolejiště, opravu nástupišť i zabezpečovacích zařízení včetně pokládky nových kabelů. Do nových prostor v sousedství historické nádražní budovy přestěhuje technologie. V minulém roce stavbaři v areálu zbourali lokomotivní depo, točnu, vodárnu a kancelářské budovy. Vzniknout by tu měla odpočinková zóna.

„Jednání ze strany Správy železnic byla maximálně vstřícná a já chci organizaci i touto cestou poděkovat,“ dodal Rozehnal.

Nadšeni jsou nejen milovníci historické dráhy. Budova totiž měla namále, Správa železnic ji chtěla zbourat. „Je to kus prostějovské historie, vždyť odsud vlaky poprvé vyjely už v roce 1889. Tisíce lidí odsud jezdily na výlety, na chaty. Jsem rád, že bude sloužit dál,“ uvedl pro Večerník Jan Pokorný, který vlakem z místního nádraží jezdí na chatu na Bělecký mlýn už 50 let.