Návrh na zrušení a rozdělení Olomouckého kraje, který představil kandidát Pirátů, vyvolal silnou reakci. Odborníci i politici se ostře staví proti tomuto plánu a označují ho za zbytečný a drahý experiment.
Zacharias Samuel Fischer, kandidát pirátské strany v Moravskoslezském kraji, navrhl rozdělení Olomouckého kraje, přičemž severní část by připadla pod Moravskoslezský kraj a Prostějov by se stal součástí Jihomoravského kraje. S tímto plánem se však setkal s jasným odporem.
Proti návrhu, který přišel z Moravskoslezského kraje, se jasně staví vysokoškolský učitel, politický geograf a kandidát SPOLU v Olomouckém kraji Petr Sokol: „Olomoucký kraj dokázal za čtvrtstoletí své současné existence, že je přirozeným celkem. Nápad na jeho zrušení považuji za nesmysl. Jsem vystudovaný politický geograf, a i proto jsem přesvědčený, že současné kraje jsou přirozené a funkční. Představa, že Olomoucký kraj jako dynamické centrum celé střední Moravy bude uměle podřízen vzdálené Ostravě, je podle mého názoru i geograficky docela zcestná.
A jako autor současné podoby volebního systému pro volby do Poslanecké sněmovny dobře vím, že kvůli volbám se žádné kraje určitě rušit nemusí, protože systém, pokud by se chtělo, můžeme upravit řadou jiných způsobů. Velké volební kraje by navíc zmenšily vazbu poslanců s občany, což nepovažuji za krok správným směrem.“
Olomoucký kraj byl podobně rozdělen již v době komunistického režimu, kdy dnešní okresy Olomouc, Přerov, Šumperk a Jeseník patřily pod ostravský Severomoravský kraj a Prostějovsko bylo součástí Jihomoravského kraje. Tehdy ale nešlo o samosprávu v dnešní podobě.
„Když se zeptáme občanů či zástupců samosprávy, zda by chtěli, aby se o Prostějovsku rozhodovalo v Brně nebo o Olomouci či Šumperku v Ostravě, nepochybuji, že dostaneme jednoznačně negativní odpověď. Zdaleka navíc nejde jen o krajský úřad a zastupitelstvo. Podle krajů je organizována celá řada dalších státních orgánů, včetně třeba policie. Přenesení rozhodování do vzdálenějších center by ničemu nepomohlo.
Podobná reforma by ale hlavně zbytečně měnila něco, co funguje. Přidělala by zbytečné starosti občanům, ale stála by hlavně hodně veřejných peněz, protože by si vyžádala mnoho změn v nejrůznějších orgánech. Každý si umí spočítat i jen to, kolik cedulí by se muselo vyměnit třeba na všech školách a pobočkách kraje. Navíc nelze vyloučit, že by takto koncipovaná administrativní reforma nakonec nevedla k žádnému snížení počtu úředníků, ale k pravému opaku. Experimentu se zrušením Olomouckého kraje proto říkám od samého začátku jasné ne!“ shrnul další argumenty proti rušení Olomouckého kraje Petr Sokol.
Nápad na zrušení Olomouckého kraje navíc není jediným návrhem na změnu krajského zřízení, který se v poslední době objevil. V Ústeckém kraji například padl návrh, aby se kraj kvůli možnému zlepšení image přejmenoval na Litoměřický kraj.