Náklady na údržbu silnic a chodníků za právě skončené zimní období se magistrátu oproti loňskému roku zvýší. Podle prvního náměstka primátora Jiřího Pospíšila je to jasné už teď, byť faktura od společnosti FCC Prostějov za měsíc březen na magistrát ještě nedorazila. Zbývající měsíce uplynulé zimy byly ale v Prostějově mnohem vydatnější na sněhové srážky či náledí než v předchozím období. Podle ředitele společnosti FCC Štěpána Špačka bylo při letošní zimní údržbě spotřebováno pětkrát více soli, a dokonce dvacetkrát více inertního posypu než v předchozím zimním období.

Právě skončené zimní období bylo mnohem vydatnější na sněhové srážky než v zimě na přelomu let 2019 a 2020. Ale i těch dešťových, po kterých se při následných mrazech tvořila na chodnících a silnicích ledovka, bylo poměrně hodně. Už teď je například jasné, že magistrát za zimní údržbu komunikací zaplatí mnohem víc než v předchozím roce. „Náklady na zimní údržbu místních komunikací v zimním období od listopadu loňského roku do konce února roku letošního byly zatím vyčísleny celkem na 3 573 853 korun s DPH. To však ještě není konečný účet za uplynulou zimu, nemáme totiž zatím fakturaci za březen. Letošní zima byla proti zimnímu období 2019 až 2020 určitě náročnější a hlavně nákladnější. Náklady tak budou odhadem vyšší zhruba o dva miliony korun,“ prozradil Večerníku Jiří Pospíšil (PéVéčko), první náměstek primátora Statutárního města Prostějov.

Některé chodníky jsou tradičně již vyřazeny ze zimní údržby. Večerník zajímalo, zda se občané z daných lokalit o ně patřičně starali. „Někde ano, někde zase ne, ale vcelku se dá říci, že lidé se o chodníky v místě svého bydliště starají,“ pousmál se Pospíšil. A zaregistroval magistrát některé žádosti o odškodnění po úrazech na zledovatělých komunikacích? „V současné době evidujeme dvě žádosti o odškodnění úrazu při pádu na chodníku v zimním období. Tyto žádosti po prověření všech okolností předáváme pojišťovně, se kterou má magistrát sjednáno pojištění majetku a odpovědnosti. Pojišťovna následně událost vyhodnotí a žádost o odškodnění je plněna nebo zamítnuta,“ uvedl první náměstek primátora s dodatkem, že s firmou, která pro město zajišťuje zimní údržbu komunikací, je naprosto spokojen. „Společnost FCC Prostějov postupovala v souladu s plánem zimní údržby a smlouvou. Z naší strany nebyly shledány nedostatky nebo nedodržení smlouvy.“

A jak vidí právě skončené zimní období ředitel FCC Prostějov? „Letošní zima byla mnohem výraznější než ty předchozí. Potrápila nás mnohem tužšími mrazy, kdy dokonce po ošetření chodníků byl chemický posyp účinný jen v omezené míře, a také častější tvorbou ledovky. Společnost spotřebovala okolo pěti set tun posypové soli, což je asi pětkrát více než v předchozím roce, a dvě stě dvacet tun inertního materiálu. A to je až dvacetinásobek než při zimní údržbě v období 2019/2020,“ konstatoval Štěpán Špaček.

 

náklady na zimní údržbu komunikací v prostějově

rok                                         celkem

2015/2016                             2 691 335

2016/2017                             3 037 348

2017/2018                             4 466 285

2018/2019                             4 519 500

2019/2020                              3 328 400

2020/2021                              3 573 853 (k 28. únoru 2021)