Podzimní počasí může, ale také nemusí způsobit komplikace. Během zimního období už se jim však v žádném případě nelze vyhnout. Stačí vzpomenout na předchozí zimu, která nebyla dlouhá, ale extrémní ledovka i nálož sněhu řidiče vydatně potrápily. A tím se také dostáváme k největšímu problému krátkých chladných dnů. Právě teploty hluboko pod bodem mrazu zcela mění jízdní vlastnosti vozidel a je třeba být opatrný.

Na ledovce i čerstvě napadaném sněhu se bez kvalitních zimních pneumatik a opatrnější jízdy nelze obejít. Obzvláště mladší a nezkušení řidiči by nastalou situaci neměli nepodceňovat, protože jeden prudší pohyb znamená ohrožení bezpečnosti. A je jedno, zda se jedná o starší vozidlo, nebo nové a moderní. Úměrně se snižující přilnavostí pneumatik se zvyšuje riziko nebezpečí smyku a uklouznutí. S tím souvisí i délka brzdné dráhy. Kromě ledovky platí stále snížená viditelnost, na kterou je třeba také myslet.

 

Na co všechno si dát pozor?

Přesná poučka, na co všechno si před zimou dát pozor, neexistuje. Zkušení řidiči už jistě vědí, co vše před zimou řešit, a i pro mladší řidiče je nejlepším možným způsobem vlastní zkušenost. Každý svou přípravu na zimu také pojme svým způsobem odlišně a záleží tak čistě individuálně na každém, komu co vyhovuje a v předešlých letech se osvědčilo. My se dnes zaměříme na tři věci, které určitě nestojí za to podcenit.

 

Pneumatiky

V České republice je dáno zákonem, kdy a v jakých případech musíme mít na vozidle obuty zimní gumy. Jejich výběr není snadným úkolem ani pro ty, kteří mají automobily jako své hobby, tím hůře se orientují běžní řidiči nesledující nejnovější trendy a novinky na trhu s pneumatikami. Laik obtížně pozná kvalitu pneumatiky, takže se pak nejčastěji rozhoduje podle ceny, důvěry ke značce, popř. doporučení známých. Drtivá většina stále gumy přezouvá na letní a zimní, větší oblibě se však také těší i celoroční pneumatiky. Před zimou je dobré pneumatiky zkontrolovat. Důležité je nezapomínat, že hloubka dezénu musí být minimálně čtyři milimetry. Pokud už sami vnímáte, že gumy mají nejlepší roky za sebou, s nákupem nových neotálejte. Na jízdních vlastnostech se rozdíl projeví okamžitě. Nezapomínejte zkontrolovat tlak pneumatik.

 

Akumulátor

Teploty pod bodem mrazu znamenají velkou zátěž také pro akumulátor, který je nutno mít v dobrém stavu. Před zimou je dobré jej zkontrolovat, abyste se pak po některém víkendu náhodou nedivili, když zůstanete stát. Pokud pocítíte i drobné potíže, určitě neváhejte kontaktovat svého mechanika, případné doporučení výměny neoddalujte.

 

Chladicí kapalina

U většiny novějších aut se nejedná o nic zásadního. U starších vozidel, kde například chladič dostatečně netěsní a částečně kapaliny během roku ubývá, je nutné zbystřit. Obzvláště pokud přes léto řešíte tuto situaci destilovanou vodou. Před prvními mrazíky je nutné myslet na to, že koncentrace chladicí kapaliny smícháním s vodou mohla poklesnout na účincích a je lepší si ji raději nechat zkontrolovat, pokud si nejste zcela jistí. Pokud by totiž kapalina zamrzla při garantované „netuhnoucí" teplotě, jednalo by se o vážný problém. Stejně tak je dobré „mrknout“ i na olej a nezapomenout na zimní směs do ostřikovačů.

Tematická strana PROSTĚJOVSKO a AUTO MOTO vychází jako součást tištěného vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku v pondělí 1. listopadu