Silnice plné děr, rozbité krajnice, které ujíždějí až někam do příkopů. To je zcela reálný stav mnohých komunikací na Prostějovsku. Ten kromě běžných komplikací může způsobit i vážné dopravní nehody. Příčinou devastace jsou přetížené kamiony vozící u nás zejména dřevo. Mnohé z nich na sobě mají polskou poznávací značku. Jako ukázkový příklad může posloužit frekventovaná silnice vedoucí přes Protivanov, Malé Hradisko, Stínavu a Vícov až do Ohrozimi a Prostějova.

 

Opravy silnic jsou nákladné a přicházejí nás všechny pořádně draho. Přesto se dlouhodobě nedaří zamezit příčinám jejich rychlého opotřebení. „Pravidelně jezdím kolem Žďárné. Často tam na jedné z odstavných ploch stává celá řada výrazně přetížených polských kamionů, které vozí dřevo z Vysočiny. Většina z nich má naloženo minimálně padesát tun! Třeba nedávno jsem kolem nich projížděl a stálo jich tam asi osm. Čekají na to, až si policisté po páté hodině budou měnit směny a pak se rozjedou ve směru do Protivanova a Vícova. Tam se některé z nich vydají ve směru do Ptení a jiné do Plumlova,“ popsal pro Večerník jeden z ostřílených kamioňáků, podle něhož je možné přetížený kamion poznat na první pohled. „Zatímco v zahraničí bývají kamiony s kládami naložené tak, že mají vrchní část vidlic na návěsu volnou, u nás jsou často naložené tak, že jim klády div nepadají dolů,“ objasnil muž, podle něhož jsou kontroly ze strany policistů spíše jednorázové a stejně nic moc nevyřeší. „Je toho málo, policistům chybí mobilní váhy a není ani moc míst, kam by se daly umístit. Podmínkou je totiž i odstavné místo pro případnou překládku,“ vysvětlil nám profesionální řidič s tím, že každému musí být jasné, že pokud nebudou kontroly prováděny systematicky, nepřetržité rozbíjení silnic nic nezastaví.

Přetížený je každý druhý kamion“

Ve Vícově mají s touto smutnou realitou každodenní zkušenost. „Odhaduji, že každý druhý kamion se dřevem, který přes nás přejede, je přetížený. Mnohé z nich mají polské značky. Je jich opravdu hodně, ale přesný počet si netroufám odhadnout,“ potvrdila Večerníku starostka obce Jana Rozsívalová.

Kamiony, na něž se lidé nedívají právě s nadšením, se dříve shlukovaly v odstavném prostoru nad obcí ve směru na Stínavu. „Jeden náklaďák nám nevadil, ale začínalo jich být čím dál více. Řidiči zde vykonávali potřebu, dokonce si zde i překládali dřevo. Poslední rok už to bylo neúnosné, a tak jsme tomu letos zamezili umístěním bariér z kamenů,“ dodala Rozsívalová.

 

Dočkají se oprav? A co obchvat?

Lidé z Vícova i celé řady dalších obcí již netrpělivě vyhlíží dlouho připravovanou opravu silnice II/150, ktera byla rozdělena do dvou etap. První z nich zahrnuje opravu silnice od obce Vícov včetně průtahu touto obcí až po okružní křižovatku v Plumlovské ulici v Prostějově, druhá se týká úseku od Protivanova až po začátek Vícova. Ta byla rozdělena na celkem šest dílčích úseků. Dle nedávného vyjádření Olomouckého kraje, který má silnici ve správě, by se s touto rekonstrukcí mělo začít nejdříve v roce 2023. Již notnou řádku let je v plánu také vybudování obchvatu Vícova či Ohrozimi. „O tom se však začne vždy hovořit pouze před krajskými volbami, následně jakékoliv diskuse utichnou...,“ posteskla si na závěr vícovská starostka.