Tento projekt se neustále rozvíjí. Už od března 2019 patří sdílená kola ke koloritu Prostějova. Zejména zpočátku to vypadalo, že místní tomuto projektu dosud mentálně nedorostli a bezostyšně pohazovali bicykly na místech, která k tomu určitě určena nebyla.

Přestože se tomu tak děje i nadále, provozovatelé sami hodnotí výsledky projektu v Prostějově jako jedny z nejlepších, a to v porovnání s dalšími 22 městy, kde funguje. A vzhledem k nárůstu počtu výpůjček, navýšení ceny a s ohledem na předpokládaný odhad zájmu v období od září do prosince tohoto roku je třeba navýšit částku pro úhradu nákladů souvisejících s provozováním bikesharingu. Minulé úterý o tom rozhodli prostějovští konšelé.

 

Když před více jak dvěma roky sdílená kola v Prostějově začínala, bylo tu k dispozici 9 pevných a 11 virtuálních stanic. Jejich počet se mezitím více jak zdvojnásobil. V tuto chvíli je ve městě celkem 53 míst, kde je možnost některá z celkem 140 kol půjčit a také vrátit. „Snažíme se společně se statutárním městem Prostějov dělat službu pro občany co nejdostupnější. Počet stanic se rozrostl na základě požadavků samých občanů. Co se týče výsledků, tak Prostějov řadíme mezi pět nejlepších měst, v nichž působíme,“ pochvaloval si Lukáš Luňák ze společnosti nextbike, která projekt sdílených kol rozjela v celkem 23 sídlech.

V září padl rekord

Do systému nezbytného pro půjčování kol se zatím zaregistrovalo 10 000 občanů města Prostějova. „Od března letošního roku evidujeme osmdesát tisíc zápůjček od lidí, kteří při svých cestách najeli cca 128 tisíc km, čímž ušetřili cca dvacet tun CO2, pokud by tedy jinak jeli autem. Právě ekologické hledisko je hlavní myšlenkou naší služby,“ dodal Luňák s tím, že zájem o půjčování kol neustále roste. „Zatím rekordní bylo 10. září, kdy jsme přepravili téměř devět set občanů za jediný den,“ potvrdil Luňák.

Lidé z Prostějova jsou slušní

Od počátku se stávalo, že mnohá kola se objevovala na místech, kam určitě nepatřila. Změnilo se něco v této záležitosti? „Tyto případy nastávaly spíše v začátcích našeho působení. Vždy nějakou dobu trvá, než si občan na službu navykne. Vážíme si toho, že Prostějované nyní v drtivé většině respektuji pravidla a kola vrací do míst k tomu určených,“ uvedl Luňák, který připustil, že případy nepochopitelného vandalismu nextbike zaznamenal. „Nějaká kola jsme lovili z vody v parku u hvězdárny či z Hloučely... Bohužel takové případy se někdy objeví, ale snažíme se je ve spolupráci s městskou policií eliminovat. V tomto ohledu patří Prostějov mezi nejlepší města a k vandalismu na kolech zde ve srovnání s jinými městy dochází poměrně zřídka,“ prozradil Lukáš Luňák pro někoho možná překvapivé informace s tím, že také pokut za špatné parkování bývá uděleno jen několik do týdne. To ještě netušil, co nastane během předminulého víkendu, kdy neznámý pachatel odcizil pět jízdních kol odstavených v Konečné ulici v Prostějově! Zloděj způsobil společnosti provozující zapůjčení kol škodu za pětašedesát tisíc korun.

Co bude dál?

Nextbike má se statutárním městem Prostějov uzavřenou smlouvu do konce roku 2022. „Chceme rozšiřovat počet stanic, některé by měly přibýt v okrajových částech. Rovněž přemýšlíme o obnově celé flotily kol za nová a vylepšená kola,“ nastínil další plány Luňák. „Sdílená kola jsou ve městě stále více a více populární a využívaná. Máme radost, nicméně ruku v ruce s tím jde také navýšení nákladů, které město bude hradit,“ přidal se první náměstek prostějovského primátora Jiří Pospíšil (PéVéčko) s tím, že v rozpočtu města pro letošní rok byla na úhradu sdílených kol schválena částka ve výši 1,2 milionu korun. Ta se teď bude navyšovat. „Celkový počet výpůjček za rok 2020, tedy za období od března do prosince, činil 67 600 při počtu 100 kol. Naproti tomu v roce 2021 v období od března do srpna narostl počet výpůjček na 69 619 a narostl také počet kol, kterých je nyní k dispozici 140. Proto je po úhradě vyúčtování za měsíc srpen 2021 zmíněná rozpočtovaná částka téměř vyčerpána. Je tedy třeba ji o čtyři sta tisíc korun navýšit,“ vypočítal Pospíšil.