Nevím jak vy, ale začínám mít pocit, že inteligence – ta obyčejná normální – začala tak nějak lidstvo opouštět. Zapnu-li televizi, rádio, někdy i přenosy prostějovského zastupitelstva, pročtu některé příspěvky „oblíbené“ skupiny „Bez cenzury“ na Facebooku, případně některé tiskoviny, tak se nestačím divit. Naštěstí jsme tady ještě pořád relativně normální, protože daleko hůře jsou na tom v USA, Velké Británii a dalších západních zemích, kde mají hlavní slovo aktivisté, ekoteroristé, přepisovači knih, bořiči historických faktů, genderisté, podporovatelé kdejakých menšin a podobná stvoření…

Lidská inteligence se vytrácí, ale nenápadně naopak sílí ta umělá. Těžko se nedá v poslední době nevzpomenout na sérii filmů Terminátor, kde systém Skynet hodlá zlikvidovat lidstvo. Stroje se nám začínají za mě až moc polidšťovat a obávám se, že někteří z nás jejich vývoj přestávají stíhat. A to se třeba jako já snaží stále udržovat v „digitální“ formě. Děsím se toho, že jednou to za nás doopravdy stroje celé převezmou a my budeme odstaveni na druhou kolej, případně zlikvidováni jako v onom „Terminátorovi“. Zatím soupeříme například ve školství s umělou inteligencí chatbot, která umí psát slohovky, seminárky jak na běžícím pásu, a učitelé jazyků se nestačí divit. Mají nového soupeře a teď je otázkou, zda s ním budou bojovat nebo spolupracovat. O co vlastně jde?

ChatGPT je chatovací robot, jenž v listopadu 2022 spustila americká firma OpenAI. Technologie s pomocí umělé inteligence vytváří texty podle jednoduchých pokynů. Na základě obrovského množství dat se podobně jako člověk učí, jak odpovídat na výzvy uživatelů. Vedle produkce esejů, receptů či sofistikovanějšího vyhledávání dokáže pomoci například i při programování. Máme se tedy obávat, nebo ne? Na začátku roku se ještě podle ČTK nikdo nebál. Zástupci školských asociací v ČR se podvádění školáků s pomocí umělé inteligence neobávali. „Zatím jsme žádné zneužití, tedy třeba seminární práci, kterou by nenapsal žák, ale robot, nezaznamenali a nějaké masové zneužívání umělé inteligence ve vzdělávání v blízké době nečekáme," uvedl prezident Asociace ředitelů základních škol ČR Luboš Zajíc. Žádný případ přisvojení si textu, který napsala umělá inteligence nebo který vznikl pomocí chatbota, neevidují ani střední školy a gymnázia v republice, shodli se předseda Unie školských asociací ČR – CZESHA Jiří Zajíček a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR Renata Schejbalová.

V českém vzdělávacím systému brání podle Zajíčka zneužívání chatbotu podoba zkoušení žáků. Oproti například angloamerickému školství není v českých školách psaní esejů běžnou praxí, žáci a studenti si známky v ČR obvykle odnášejí z ústních zkoušení nebo psaných písemných prací a testů na papír. Podvody podle Zajíčka nelze čekat ani u prověrek z jazyků, kde maturanti odevzdávají slohovou práci psanou v prostorách školy. Změna formy testování školáků v Česku v souvislosti s nástupem moderních technologií se tak podle šéfů asociací nezvažuje. A tak tedy buďme optimisty. I když upřímně to v našem školství, které je terčem nepřetržitě trvajících podivných reforem, jež ho spíše ničí, jde dost těžko...

Jak tedy s umělou inteligencí spolupracovat? Podle odborníků může být ChatGPT pro vzdělávání pozitivní výzvou a příležitostí. Například nezisková iniciativa AI dětem zveřejnila na svém webu dokument s názvem Průvodce ChatGPT pro učitele, v němž ukazuje, jak jej efektivně začlenit do výuky a jak využít jeho možnosti. Aplikaci nyní podle Schejbalové se Zajícem někteří pedagogové využívají v hodinách nebo pro přípravu na vyučovací lekci. Nejčastěji se podle nich jedná o učitele IT nebo pedagogy cizích jazyků, kterým moderní technologie pomáhají se zadáním gramatických úloh.

Takže uvidíme, co bude dál. Umělá inteligence se prosazuje ve všech oborech lidské činnosti. Je otázkou, kam až to vše zajde. Já se už asi vzpoury strojů nedožiju a přeju to samozřejmě i těm mladším generacím, kterým je to teď buď jedno, nebo se ještě nenarodily...