Dnes je pondělí 17.11.2025, svátek slaví Mahulena
Pánové, na slovíčko
Foto: zdroj internet

Máme tu zase listopad a projekt, který se týká mužského zdraví, tedy MOVEMBER. Pojďme si o tomto projektu něco říct. Listopad už dávno není jen měsícem plískanic, čaje a podzimního splínu. Po celém světě se totiž mění v období, kdy muži s hrdostí nechávají růst své kníry. Důvod je prostý – připomenout si, že o mužské zdraví je třeba pečovat. Kampaň Movember, jež letos probíhá už po dvaadvacáté, má jasné poslání: upozornit na problémy, o nichž se mezi muži stále málo mluví – rakovinu prostaty, rakovinu varlat a duševní zdraví. Myšlenka Movemberu vznikla v roce 2003 v australském Melbourne. Skupina přátel se tehdy rozhodla z recese nechat si narůst kníry a upozornit na prevenci rakoviny prostaty. Jejich nápad měl obrovský ohlas a postupně přerostl v globální hnutí. Dnes se do Movemberu zapojují miliony lidí po celém světě – muži i ženy, jednotlivci i celé firmy.

Název Movember vznikl spojením slov moustache (knír) a November (listopad). Knír se stal symbolem hrdosti, zdraví a solidarity. Každý, kdo se zapojí, se stává tzv. Mo Bro nebo Mo Sista – členem celosvětové komunity, která šíří povědomí o mužském zdraví a sbírá prostředky na výzkum a prevenci. Statistiky zůstávají neúprosné. Rakovina prostaty je nejčastějším zhoubným onemocněním u mužů a každoročně postihne více než 1,4 milionu mužů po celém světě. Rakovina varlat pak nejčastěji zasahuje mladé muže mezi 20. a 40. rokem života. Vedle fyzického zdraví upozorňuje Movember i na duševní stránku. Muži čelí tlaku, aby působili silně a nezlomně, a kvůli tomu často nevyhledávají pomoc, když ji potřebují. Statistiky ukazují, že muži páchají sebevraždu čtyřikrát častěji než ženy. Právě proto se Movember 2025 zaměřuje i na téma otevřenosti, vzájemné podpory a rozhovorů o psychickém zdraví. Zdraví mužů začíná rozhovorem,“ zní letošní motto kampaně. Hnutí vybízí muže, aby se nebáli mluvit ať už s partnerkou, kamarádem, nebo lékařem. Prevence a včasná diagnostika totiž zachraňují životy. Základní princip Movemberu je jednoduchý: na začátku listopadu se muži oholí a celý měsíc si nechávají růst knír. Knír se tak stává výzvou, symbolem i důvodem k diskusi. Když se někdo zeptá, proč ten nový vzhled, otevírá se prostor mluvit o zdraví. Možností, jak se připojit, je však mnohem víc. Lidé po celém světě organizují sportovní výzvy v rámci kampaně Move for Movember, běhy, cyklojízdy i komunitní akce. Jiní zakládají on-line sbírky a přispívají finančně prostřednictvím oficiální stránky movember.com. V Česku se Movember poprvé objevil kolem roku 2007 a od té doby získal pevné místo v listopadovém kalendáři. Každoročně se zapojují známé osobnosti z kultury, sportu i médií, a to od herců přes moderátory až po sportovní týmy. Po celé republice probíhají charitativní akce, diskuse i osvětové kampaně. Letos se očekává ještě větší důraz na téma duševního zdraví mužů. Do projektu se zapojují i firmy, školy a univerzity, které pořádají interní soutěže o „nejlepší knír“ nebo přispívají na sbírky. Mnoho lékařů a psychologů zároveň využívá listopad k tomu, aby svým pacientům připomnělo důležitost prevence. Movember není jen módní trend. Je to symbol změny, solidarity a odvahy. Připomíná, že zdraví není samozřejmost a že i malý krok – jako nechat si narůst knír – může pomoci rozproudit důležitou diskusi. Pokud si letos všimnete, že váš kolega, kamarád nebo příbuzný nosí neobvykle výrazný knír, možná se přidal právě k této kampani. A když se zeptáte proč, uděláte první krok k tomu, o co Movember usiluje především – aby se o mužském zdraví mluvilo otevřeně, s respektem a bez studu. A na závěr k tomuto projektu i něco humorného. V jedné australské škole se rozhodli zapojit do Movemberu všichni učitelé. Po dvou týdnech si jeden z nich postěžoval, že „žáci zlobí víc než obvykle“. Nakonec se ukázalo, že několik dětí ho vůbec nepoznalo bez vousů a s novým knírem – a tak si myslely, že do školy nastoupil nový, přísný učitel!