Dnes začnu svým osobním příběhem, kdy jsem jako student gymnázia absolvoval školní výlet do Vysokých Tater. Naše třídní, dej jí pánbůh věčnou slávu, milovala hory, a tak zatímco jiné třídy se povalovaly u vody, my jsme lezli po horách a funěli jak sentinel. Takhle jsme také dolezli až na chatu Sliezsky dom, což je dnes nejvýše položený horský hotel na Slovensku. Já jsem si sedl a objednal si za odměnu láhev Coca-Coly, což vzbudilo u spolužáků zděšení i obdiv, neboť v roce 1985 stála lahev s vysokohorskou přirážkou 10 korun 30 haléřů, ale já jim řekl: „No a co. Sem lezl jak d…l, tak si dopřeju.“ Na tenhle příběh jsem si vzpomněl teď, když jsem náhodou zjistil, že ona láhev Coca-Coly a její design slaví právě teď v listopadu 110 let, kdy byla zapsána jako patent.
Historie Coca-Coly začíná v roce 1886, kdy lékárník John S. Pemberton v Atlantě vytvořil osvěžující nápoj, který se zpočátku prodával po sklenicích v lékárnách. Sirup se míchal s perlivou vodou, a protože si lidé začali nápoj oblibovat, začal se stáčet i do lahví, aby si jej zákazníci mohli odnést domů. V té době však neexistoval jednotný obal, Coca-Cola se prodávala v různých typech běžných skleněných lahví, které používaly i jiné limonády. To se brzy ukázalo jako problém. S rostoucí popularitou značky se na trhu začaly objevovat napodobeniny. Některé měly dokonce podobný název, například „Koka-Nola“ nebo „Toka-Cola“. Spotřebitelé byli často zmatení a kupovali falešné produkty, jež s originálem neměly nic společného. Firma The Coca-Cola Company proto hledala způsob, jak zaručit, že zákazníci originální výrobek vždy poznají. V roce 1915 byla vyhlášena soutěž mezi výrobci skla. Zadání bylo jasné: vytvořit láhev, kterou bude možné poznat na první pohled – i po hmatu, ve tmě nebo podle střepů. Výzvu přijala společnost Root Glass Company z města Terre Haute ve státě Indiana. Tým designérů, vedený Alexandrem Samuelsonem, Earlem Deanem a Clydem Edwardsem, se rozhodl hledat inspiraci v přírodě. Podle historických záznamů otevřeli botanickou encyklopedii a narazili na obrázek kakaového lusku – s výraznými křivkami a charakteristickými žebry. Ačkoli kakaový lusk nemá s Coca-Colou nic společného, stal se inspirací pro tvar, který navždy změnil svět designu. Výsledkem byla tzv. konturovaná láhev – elegantní, ergonomická a nezaměnitelná. 16. listopadu 1915 byl tento tvar zadán na patentovém úřadě. První skleněné konturované lahve byly uvedeny na trh v roce 1916. Jejich tvar se okamžitě odlišoval od všech ostatních. V době, kdy většina nápojů používala válcovité obaly, působila nová silueta odvážně a moderně. Spotřebitelé si ji rychle oblíbili nejen pro praktičnost, ale i pro estetickou hodnotu. Ve 30. a 40. letech 20. století se láhev stala nedílnou součástí reklamní identity Coca-Coly. Objevovala se v malbách, plakátech a později i v televizních reklamách. V roce 1949 průzkum ukázal, že až 99 procent Američanů dokáže značku Coca-Cola rozpoznat pouze podle tvaru lahve. O jedenáct let později, v roce 1960, byla konturovaná láhev oficiálně zapsána jako ochranná známka ve Spojených státech – první obal v historii, kterému se této pocty dostalo. S postupem času se měnily i materiály. V 50. letech přišla menší verze lahve do domácího prodeje, a v 80. letech se začaly používat plastové obaly (PET), které byly lehčí a bezpečnější pro přepravu. Přesto designéři zachovali původní siluetu – i plastové lahve dodnes věrně napodobují ikonické křivky původního skleněného originálu. V posledních desetiletích se Coca-Cola zaměřuje i na udržitelnost a ekologii. V roce 2009 představila tzv. PlantBottle, první plastovou láhev částečně vyrobenou z rostlinných materiálů. Firma se zároveň zavázala, že do roku 2030 bude recyklovat ekvivalent každé lahve, kterou uvede na trh. Dnes, více než sto let po svém vzniku, zůstává konturovaná láhev Coca-Coly jedním z nejznámějších symbolů světa. Objevuje se v muzeích designu, v dílech umělců jako Andy Warhol či Salvador Dalí, a stále inspiruje nové generace tvůrců.







