Stejně jako na dalších základních školách, tak i v Bohuslavicích mají svého výchovného poradce, který se snaží dětem pomáhat ve všem, co potřebují. Jednou ze stěžejních úloh je také pomoc s výběrem střední školy, což znamená pro žáky první velké rozhodování o profesním životě. S výběrem se jim tak snaží pomoci i Svatava Dvořáková (na snímku), která se žáky i jejich rodiči pravidelně komunikuje a rozebírá s nimi případné možnosti. Sama také přiznává, že neexistují rady fungující v obecné rovině, vše je totiž velmi individuální. Každému může s výběrem pomoci něco jiného.

* Žáky čeká výběr střední školy a první důležité rozhodnutí o jejich budoucnosti. Je věk mezi 14 a 15 rokem tím správným mezníkem?

„Podle mého názoru to zcela ideální není, ale je třeba poukázat na to, že je to velmi individuální. Je řada dětí, které vědí už od útlého věku, kam by chtěly v budoucnu směřovat, jiné k tomu postupně dojdou v průběhu základní školy. Pak je tady ale druhá skupina dětí, které ani v čase podání přihlášek stále nevědí, co by je jednou naplňovalo. Právě u této skupiny je jasně patrné, že rozhodování v období puberty je pro ně hodně náročné.“

* Když bychom se zastavili u skupiny nerozhodných žáků. Je nějaká univerzální rada, jež může k rozhodnutí výrazně napomoct?

„Určitě je dobré si nejprve trošku utřídit a udělat výběr škol, které by mohly bavit, čímž se výběr zúží, rozhodování bude zase o něco snadnější. Určitě se vyplatí to řešit s mírným předstihem a zkusit se poradit s rodiči či svými blízkými. Školy pak nabízí řadu informací, ze kterých je možné čerpat. Je dobré toho využít. Také bych ale nedoporučila si s tím lámat hlavu až moc. Kdyby se přeci jen přihodilo, že škola takzvaně dotyčnému nesedne, tak dnes existuje řada možností, jak případně obor v budoucnu změnit. Stres výběru totiž rozhodně neprospívá.“

* S rozhodnutím se snaží pomoci i rodiče, někdy až příliš. Našla byste i pro ně nějaké doporučení, jak by jejich pomoc s výběrem měla vypadat?

„Je pravdou, že v některých případech se zajímají daleko více rodiče než sami žáci, ale je to zase velmi individuální. Stejně tak je to i ohledně rady pro rodiče. U některých žáků k tomu spíše pomůže volnost, vlastně rodiče ke svému rozhodování ani nepotřebují. Další skupina ale zase spíše bere rodiče jako hlavního poradce a vyžaduje pomoc s výběrem. Určitě by rodiče neměli děti nutit někam, kam samy nechtějí, ale jak moc jim v rozhodnutí pomoci, to záleží opravdu na jednotlivých případech.“

* Pracujete jako výchovný poradce. Můžete nastínit, jak se snažíte dětem pomoci?

„Je to především o komunikaci nejen s dětmi, ale často i s rodiči. Snažím se s nimi tak bavit o tom, zda už mají vybráno. Jestli také vědí, kam si budou dávat druhou přihlášku, kdyby to nevyšlo. A případně se je po vzájemné komunikaci snažím navést na cestu, která by je mohla zajímat. Zde je třeba také vidět, že některé děti už dlouho dopředu vědí a mají jasno o obou přihláškách, jiné zase váhají nad druhou, či dokonce oběma.“

* Dala by se specifikovat skupina dětí majících s rozhodnutím větší problémy? Nebo se jedná o všechny typy škol od učilišť až po gymnázia?

„Vybrat skupinu, která má s výběrem větší potíže, nelze. Ať už se jedná o tříletá učiliště a vyučení se profesi, tak žáky, kteří se chystají na maturitní obory nebo gymnázia. V každé z těchto skupin jsou žáci, kteří mají v průběhu deváté třídy už jasno, ale i ti, kteří ještě přesně nevědí. Z mého pohledu je jich možná nepatrně více nerozhodnutých u učilišť, ale statisticky to nemusí být pravda.“

* Na základních školách také přibývají předměty, které pomáhají s rozhodováním. Je tento trend dostatečný, nebo je ještě potřeba v něčem přidat?

„Já si myslím, že je dostatečný. Děti na to mají určený předmět, kde se mohou tomuto tématu věnovat, je také spousta akcí i materiálů, které jim jejich výběr mohou usnadnit. Někdy je možná naopak až na škodu, že je různých materiálů tolik, protože pak se v tom děti trošku ztrácí, mají v tom zmatek. Je fakt, že to souvisí i s tím, že oborů na školách také přibývá, i ten výběr je stále širší, takže i v tomto je to pro nerozhodnuté děti náročnější.“

 

Speciální přílohu BURZA ŠKOL najdete v tištěném vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku, které vyšlo v pondělí 6. listopadu