Novela „tlačítkového“ zákona by měla zasáhnout do provozování e-shopů. Ta už prošla oběma komorami parlamentu a čeká pouze na podpis prezidenta. V platnost by mohla vejít už okolo Vánoc. S ní spatří světlo světa řada novinek jak pro prodávající firmy, tak pro jejich klienty. Jednat se bude o „falešné“ slevy, pořadí nabídek, případné vrácení zboží, ale také recenze.

Nově tak budou muset e-shopy na svých stránkách informovat, podle jakých kritérií a parametrů jsou jejich jednotlivé produkty řazeny v různých kategoriích, na které jsou spotřebitelé zvyklí (nejprodávanější, Top produkty, dle uživatelského hodnocení). Tato informace musí být jasně patrná na první pohled a nemohou ji firmy nikam skrýt.

Další velké omezení nastane v rámci falešných slev. Obvyklá obchodní praktika, která často láká návštěvníky, totiž není vždy až tak výhodná, jak by se na první pohled mohla zdát. Jedná se totiž o velkou slevu, která ale byla vytvořena z uměle navýšené původní ceny. Na tuto problematiku si novela také posvítila a sleva může být uvedena pouze oproti nejnižší ceně, za jakou se daný produkt prodával v posledním měsíci. U tohoto pravidla ale najdeme výjimky, mezi které patří rychle se kazící zboží, služby či nehmotné produkty.

Zákazníci dají často také na recenze od předchozích klientů, a i zde dojde k velké změně. Zatímco nyní platilo, že recenze mohl přidat téměř kdokoliv, nyní se může na webech firem objevit pouze ta recenze, která bude od skutečného zákazníka. V praxi to bude fungovat tak, že lidé budou moci hodnocení zaslat jedině přes speciální link, který jim bude zaslán po zakoupení produktu. O pravosti těchto hodnocení pak musí firmy informovat i své potenciální zákazníky.

Na dvojnásobnou se zvýší také doba, kdy bude možné reklamovat zboží za vady, které byly již od převzetí. V současné době se jedná o šest měsíců. Po novele to bude až rok, a pokud bude chtít prodejce dokázat, že vada nebyla už při předání, musí to dokázat.

Novela ale přinese i určité výhody prodejcům. Jednou z těch nejzásadnějších je, že se změní podmínky standardní čtrnáctidenní lhůty pro odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku. Bývalo častým problémem, že pravidlo řada zákazníků zneužívala, kdy se jednalo především o oblečení nebo obuv. Po dvou týdnech nošení totiž zákazníci zboží vraceli. Nyní dojde ke změně a zákazník si zboží bude moci vyzkoušet pouze v takovém rozsahu, jako by to bylo v kamenné prodejně. Pokud prodejce najde výraznější poškození, může vrátit zákazníkovi jen část peněz. 

 

Speciální příloha FIRMY V OLOMOUCKÉM KRAJI II je součástí tištěného vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku, který vychází v pondělí 5. prosince