Nedostatečná orientace na trhu práce, tápání při přípravě na pracovní pohovor, neschopnost prodat vlastní znalosti a dovednosti. Toto všechno jsou poměrně časté nedostatky absolventů středních škol. Pozornost, kterou školy začínají věnovat kariérovému poradenství, situaci pomalu mění. A zaměřit by se na to měli i rodiče.

 

V této oblasti se však věci už pomalu mění. Některé školy mají propracovaný systém práce se životopisem a odbornou praxí žáků. Ti se velmi brzy naučí mluvit o svých dovednostech způsobem, jaký je důležitý na trhu práce.

Příprava na kontakt se světem práce například začíná již koncem prvního ročníku, kdy žáci mají za úkol napsat svůj první životopis. Jsou seznámeni s tím, že představuje vstupenku na zajímavou odbornou praxi a následně k dobře placené práci v oboru. Zároveň jsou důsledně vedeni k tomu, aby uváděli jen dovednosti, které opravdu umí. V průběhu druhého ročníku seznam dovedností doplňují. Vybaveni životopisem sami vyrážejí shánět si dvoutýdenní odbornou praxi.

Obrázek o průběhu praxe dává zpětná vazba od žáků, a to formou pracovního výkazu, stejně jako od instruktorů, kteří je měli na starost. Klíčová je skupinová reflexe praxí v rámci odborných předmětů. Žáci získají srovnání, nakolik zajímavou, odbornou a jak honorovanou práci se komu podařilo sehnat. Bývají překvapeni, co vše lze v praxi uplatnit a kolik dovedností jim ještě chybí. Životopis, naposledy aktualizovaný ve 4. ročníku, může škola se souhlasem žáka poskytovat zájemcům z řad zaměstnavatelů. Někteří tak dostávají spolu s maturitním vysvědčením i nabídky pracovních příležitostí.

 

Speciální příloha BURZA PRÁCE a VZDĚLÁNÍ je součástí tištěného vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku, které vyšlo v pondělí 18. září