Dnes je středa 14.5.2025, svátek slaví Bonifác
Skladný duroplast na kolečkách aneb Trabant stokrát jinak
Aktualizováno
Fotogalerie

„Tramtadadadam“. Nezaměnitelný zvuk dvoutaktního motoru automobilu značky Trabant pozná snad každý z nás. Podívat se, jak může toto lidové vozítko vypadat, mohli o prvním červencovém víkendu návštěvníci plumlovského kempu Žralok. Na v pořadí devatenáctý sraz vozidel přijeli i majitelé vozů značky Wartburg a Barkas. Veteráni byli vidění i na prostějovském hlavním náměstí, kam zavítali v rámci spanilé jízdy v sobotu 1. července dopoledne.

No ABS, no injector, no computer, no problém – žádné ABS, žádný vstřikovač, žádný počítač, žádný problém. Nápis na zadním okně jednoho z vozítek je naprosto přesný. Žádné technické vymoženosti, ale motor jednoduchý jak facka a v podstatě nesmrtelná karoserie.

To je Trabant, vůz, kterého bylo v někdejší NDR vyrobeno 3 096 099 kusů, z toho 38 865 čtyřtaktů.

Do kempu jich o víkendu dorazilo více než sto nejen z České republiky, ale i ze Slovenska a Polska. Jako Janosz, který se svým trabantem jezdí na srazy po celé Evropě. „Tady jsme potřetí a vždycky je to paráda,“ smál se a dodal, že přes 500 kilometrů dlouhá cesta je pro jeho stroj naprosto bezproblémová.

I proto má Trabant dodnes obdivovatele a milovníky, kteří oceňují jeho spolehlivost a odolnost. „Koupil jsem si tu hračku v 90. letech. Byl to kombík a stál mě tehdy dvě stovky. Byl to nezmar, startoval v zimě na kubík éteru do válců a odvez všechno, doslova babičkou počínaje, hromadou uhlí konče. A dalo se v něm i spát. Když mi to jednou chytlo od zkratu, ohořelé kabely od baterky jsem omotal igelitovou taškou a jelo se dál,“ svěřil se Večerníku Josef Krátký. „Nejenže ‚trsátka‘ dodnes jezdí, ale motory z nich našly mnoho využití, třeba v ultralightech. Takové autíčko už nikdo nevymyslí,“ dodal.

Na Podhradském rybníku nemohl chybět žlutý Trabititanic. Šlapadlo, které v roce 2009 postavil Jan Karbaš (Karbon), slouží v Plumlově od samého počátku a jeho stavitel doufá, že se příští rok zúčastní i v pořadí dvacátého ročníku srazu. „Použil jsem jako základ staré serfy, celou kostru - rám předního okna a zadní stěna karoserie je plec - vyrobil ze dřeva a opláštil duroplasty,“ popsal výrobu unikátní hračky.

Účastníci srazu se v sobotu dopoledne vydali na spanilou jízdu, kterou zakončili výstavou vozů na náměstí T. G. Masaryka v Prostějově. „Výstava vozidel DDR byla pořádána ve spolupráci s městem Prostějov. Děkuji za přízeň, kterou nám prostřednictvím náměstkyně primátora Milady Sokolové radnice projevila,“ vzkázal za pořádající Trabant Gang Brno Michal Štauder.

Odpoledne pak patřilo ve Žraloku burze náhradních dílů a pásmu soutěží – Trabititanic, jízdě na slepo, koulení rezervy, mozkové závity atd. Proběhlo i hlasování o nejkrásnější vozy srazu.

Večer zakončilo vystoupení hudební skupiny Pohledy, po kterém následovala reprodukovaná muzika na přání.

Něco málo z historie lidového vozítka

Tento ve své době poměrně novátorský projekt vyjel poprvé 7. listopadu 1957 v den, na který připadlo 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Z montážního závodu ve východoněmeckém Zwickau sjelo ten den prvních 50 ověřovacích prototypů modelu Trabant P50. Karoserie nového vozu byla moderní a samonosná s kovovou kostrou a duroplastovými panely. Ocel totiž byla vyhrazena pro těžký průmysl, automobilky jí měly nedostatek. Navíc duroplast byl jako kompozit pevný, lehký a odolný korozi. Velká modernizace přišla v roce 1963. Trabant byl přejmenován na model 601 a od té doby se prakticky nezměnil až do ukončení výroby v roce 1991. I přes značně omezený komfort, dynamiku a poměrně kolísavou kvalitu zpracování se z Trabantu stal kult. U nás možná nemá tak ikonický status jako v bývalém východním Německu, ale stal se zkrátka symbolem své doby. Bylo to nejdostupnější auto a v Německu se na něj svého času čekalo v pořadníku dlouhých jedenáct let.

Při změně společenských poměrů ve východním bloku na konci 80. let zájem o archaického Trabanta prudce poklesl. Už mu nepomohl ani čtyřtaktní motor 1,1 l od Volkswagenu. V roce 1991 Trabant definitivně skončil. Dnes je spíše sběratelská záležitost, nemůže chybět na žádném srazu veteránů a socialistických vozidel. Není výjimkou, že se zrenovovaný kus v naprosto originálním stavu prodává za astronomických 15 000 eur.

 

27 Trabant30
27 Trabant05
27 Trabant02
27 Trabant13
27 Trabant14
27 Trabant21
27 Trabant26
27 Trabant28
27 Trabant03
27 Trabant04
27 Trabant31
27 Trabant29
27 Trabant27
27 Trabant20
27 Trabant15
27 Trabant12
27 Trabant23
27 Trabant24
27 Trabant11
27 Trabant16
27 Trabant18
27 Trabant09
27 Trabant07
27 Trabant19
27 Trabant17
27 Trabant10
27 Trabant25
27 Trabant22
27 Trabant01
27 Trabant06
27 Trabant08