Po nedávné revitalizaci nejstaršího sídliště v Prostějově Šárka přibyla na páteřní komunikaci v této lokalitě novinka v podobě dvou zpomalovacích prahů. Tedy dvou vyvýšených míst, která mají za hlavní úkol zpomalit řidiče na frekventovaných místech plných chodců. Místní občané se však bouří, že jsou prahy nefunkční a hlavně jízda vozidel je po nich velice hlučná. Odbor dopravy prostějovského magistrátu však zastává zcela odlišný názor.

„Upozornil jsem magistrát na nefunkční zpomalovací prahy na ulici Šárka. Odpověď z radnice zněla v tom smyslu, že jsou prahy v pořádku a postaveny podle norem. To, že neplní svůj účel, tedy zpomalit dopravu a zajistit bezpečnost, nikoho nezajímalo. A nikoho ani nenapadlo zajímat se o neúměrnou hlučnost. Po mých urgencích nakonec radnice alespoň hodlá snížit hlučnost zasypáním děr mezi dlažebními kostkami. Myslím si ovšem, že tato oprava problém nefunkčních zpomalovacích prahů nevyřeší. Dle mého názoru jediným řešením, pokud nepočítám úplné zrušení zpomalovacích prahů, je úprava nájezdů na tyto prahy, čímž by došlo ke snížení rychlosti projíždějících vozidel a tím i ke snížení hlučnosti, především pak ke zvýšení bezpečnosti na uvedené ulici,“ míní Vojtěch Dokoupil z Prostějova.

Odbor dopravy prostějovského magistrátu je však odlišného názoru. „Dopravní prahy v ulici Šárka byly řádně projednány a schváleny. Úprava, odstranění nebo zasypání spár jsou teoreticky možné. Případná stavební úprava s tím související musí být ale také řádně projednána dle platných právních předpisů. Upozorňujeme, že zvýšená plocha vozovky slouží i jako bezbariérové místo pro přecházení, v případě úprav je nutno řešit i tyto návaznosti. Účinnost prahů není dána pouze jejich výškou a sklonem nájezdu či sjezdu, ale i psychologicky, optickou změnou povrchu a změnou jeho akustických vlastností. Většina řidičů na tyto podněty zareaguje v souladu s předpoklady, tedy snížením rychlosti a naopak zvýšením ostražitosti ve vymezeném prostoru,“ uvedl Jan Vejmělek, vedoucí odboru dopravy Magistrátu statutárního města Prostějova. „Aktuálně není v plánu provádět výměnu materiálu, ze kterého je zpomalovací práh v ulici Šárka proveden,“ doplnil Petr Brückner, vedoucí odboru rozvoje a investic.