Projekt sdílených kol má v Prostějově za sebou třetí sezónu. A byla rekordní! Tato služba je totiž mezi občany napříč věkem velice oblíbená. Svědčí o tom zájem, se kterým sdílená kola v roce 2021 využívali. Provozující společnost nextbike spočítala, že vloni od března do prosince došlo k více než 120 tisícům výpůjček „modrého kola“ a občané se na něm přepravovali do všech směrů města. Bez zajímavosti určitě nezůstává ani fakt, že v přepočtu výpůjček překonal Prostějov i taková města jako Praha, Brno či Olomouc. Vedení magistrátu je samozřejmě s oblibou této služby navýsost spokojeno a bude ji dotovat z městských peněz i v letošním roce. 

Za období provozu sdílených kol v roce 2021, tedy od března do prosince, je evidováno více než 120 000 výpůjček. Měsíční přepočet je přibližně 12 000 výpůjček, denní pak zhruba 400. Výpůjčky na dobu kratší než 15 minut tvoří 94 procent. Lidé na sdílených kolech najezdili vloni po Prostějově téměř 200 tisíc kilometrů, což činí teoretickou úsporu přes 21 tun CO2. „Sezónu výpůjček kol tak lze hodnotit jako velmi úspěšnou. Z denního pohledu bylo každé kolo v uvedeném období vypůjčeno průměrně třikrát, což je hodnota, která překračuje i přepočet výpůjček v Praze, Brně, Olomouci nebo v ´cyklistickém´ Uherském Hradišti. Dále tím, že přes 94 procent výpůjček bylo kratších než 15 minut, je evidentní, že tato služba je skutečně cílená na zdejší občany. Výpůjčka do 15 minut je pro uživatele zdarma, respektive hradí ji město. Za deset měsíců, kdy byla v loňském roce služba sdílených kol v provozu, najezdili Prostějované po městě téměř 200 tisíc kilometrů. Osobně jsem velmi rád, že jsme sdílená kola zavedli a že se tato služba stala regulérní součástí dopravního systému v Prostějově,“ kvituje s povděkem Jiří Pospíšil (PéVéčko), první náměstek primátora Statutárního města Prostějov.

Večerník zajímalo, čím lze vysvětlit tak obrovskou oblibu o službu sdílených kol? „To je těžká otázka. Ale myslím si, že cyklistika má v Prostějově dlouhodobou tradici, je zde vhodný terén, na kole se dostanete během patnácti minut kamkoliv, jedná se zřejmě o nejrychlejší a nejlevnější dopravu. Určitě sehrává svou roli i to, že uživatelé sdílených kol mají tu první čtvrthodinu zdarma, což platíme z rozpočtu města, abychom projekt podpořili, čímž přispíváme i ke zkvalitnění životního prostředí,“ míní Pospíšil, který tak vůbec nelitujete toho, že když v drtivé většině převládají krátké výpůjčky do 15 minut hrazené magistrátem. „V žádném případě. Vždyť podle výpočtů se zabránilo úniku 21,1 tuny CO2 do ovzduší! Je to teoretický výpočet vzhledem k tomu, že uživatelé najeli za deset měsíců celkem 192 432 kilometrů. Pokud by využili k dopravě automobil nebo motocykl, pak by se to při uvedeném množství najetých kilometrů určitě negativně projevilo i v ovzduší v našem městě,“ je přesvědčen první náměstek primátora, jehož se dále Večerník zeptal, jestli má město vysledováno, zda je o sdílená kola větší zájem u mladé generace, střední nebo starší. „Žádný průzkum v oblasti věkového složení uživatelů jsme nedělali, ale dle mých poznatků, jak sleduji uživatele, bych řekl, že kola využívá většinou mladší a střední generace,“ zareagoval Jiří Pospíšil.

Podle jeho slov je zřejmé, že služba sdílených kol bude v Prostějově pokračovat i nadále. „Smlouvu s provozovatelem máme podepsanou do konce tohoto roku, následně chceme připravit opět výběrové řízení, abychom mohli našim občanům službu poskytnout. Zvažujeme i smlouvu, která by byla na delší období. Uvidíme, jak se vedení města rozhodne,“ sdělil Pospíšil. A co on sám, využívá sdílená kola k dopravě po městě? „Zatím jsem sdílené kolo nevyužil. Pokud jedu za sportem, tak mám k dispozici buď své kolo, nebo se dopravuji pěšky,“ podotkl první náměstek prostějovského primátora.

Perličky z loňského provozu

sdílených kol v Prostějově

* nejlepším týdnem z pohledu počtu výpůjček byl týden od 6. do 13. září – 4811 výpůjček

* nejlepším dnem byl pátek 10. září – 809 výpůjček

* nejsilnějším dnem za celé období byl vždy pátek – celkem 20224 výpůjček

 

09 graf nextbike

 

09 graf2 nextbike