Vyšetřování srážky lokomotivy s osobním vlakem kousek od vlakového nádraží v Němčicích nad Hanou, ke které došlo poslední červencový den loňského roku, je uzavřeno. Tedy alespoň ze strany Drážní inspekce, neboť Policie ČR případ ještě neuzavřela a obvinění konkrétní osoby tak ještě nepadlo. Železniční vyšetřovatelé ale mají jasno. Jak ve své oficiální zprávě během uplynulého týdne sdělili, za srážku vlaků může strojvůdce lokomotivy. I když vyšší rychlostí než je v daném úseku povolena, jel i strojvůdce osobního vlaku...

Střet lokomotivy a osobního vlaku v Němčicích nad Hanou na konci loňského července zavinil strojvůdce lokomotivy, důvodem byla jeho nedovolená jízda za návěstidlo. Drážní inspekce ve zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků. „Při srážce vlaků vykolejily dva vozy osobního vlaku, dva lidé byli zraněni a celková škoda nakonec přesáhla čtyřiadvacet milionů korun. Příčinou střetu bylo nezastavení lokomotivy před návěstím ´Stůj´ při odjezdu z železniční stanice Němčice nad Hanou a neřízení se výstrahou vjezdového návěstidla. Je nepochybné, že strojvedoucí vlaku nejednal s úmyslem vzniku mimořádné události. Jeho chování bylo ovlivněno nevědomou chybou ve spojení s nedůsledným a nepřesným dodržováním právních předpisů a vnitřních předpisů,“ uvedl Martin Drápal, tiskový mluvčí Drážní inspekce. Ta ve své zprávě upozornila také na překročení rychlosti obou vlaků. „Lokomotiva překročila při jízdě na trati mezi železniční stanicí Nezamyslice a Němčice nad Hanou nejvyšší dovolenou rychlost třicet kilometrů za hodinu až o jedenadvacet kilometrů za hodinu, osobní vlak při vjezdu do železniční stanice Němčice nad Hanou překročil nejvyšší dovolenou rychlost čtyřicet kilometrů za hodinu až o šestadvacet kilometrů za hodinu. Strojvůdce lokomotivy s třináctiletou praxí inspektorům řekl, že si nedokáže vysvětlit překročení rychlosti. Po střetu vlaků narazil hlavou do ovládacího pultu,“ zmínil Drápal s tím, že z vyšetřování inspekce vyplývají i další pochybení. „Přes zákaz provozovatele dráhy strojvedoucí lokomotivy používal na elektrifikované trati při brzdění rekuperaci, kdy je brzdná energie odváděna zpět do sítě. Jeho dopravce také nezajistil, aby jeho výkon práce nepřesáhl 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích,“ dodal mluvčí Drážní inspekce.

Případ pochopitelně vyšetřuje i Policie ČR pro podezření z obecného ohrožení. Ta ale podle zjištění Večerníku případ ještě neuzavřela. „Případ nebyl ukončen a je stále ve fázi prověřování,“ potvrdila Večerníku Miluše Zajícová, tisková mluvčí Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje.