Měřiče jsou na základě konzultace s Dopravním inspektorátem policie ČR instalovány ve Vrahovické a Brněnské ulici od roku 2022. Jedná se o nový systém pro zklidňování dopravy, jehož základem je komunikace s řidičem či řidičkou. Jak už Večerník informoval, v nejbližší době jich ve městě přibude dalších šest.

¨

Informační radary podávají blížící se osobě za volantem zprávu o jeho rychlosti, a tím v konečném důsledku způsobí její snížení. Reakce řidiče či řidičky je ve velké většině způsobená vědomím, jakou rychlostí by se měl na daném úseku pohybovat. Poté, co uvidí svoje skutečné číslo, většinou zpomalí, protože si v té chvíli není jist, zda není měřen s pořízením záznamu. Radar tedy působí především psychologicky a ovlivňuje dodržování i snižování rychlosti.

„Šoférům projíždějícího automobilu se zobrazuje nejprve rychlost, a to na horní části dvoumístného zobrazovače. Vzdálenost prvního zobrazení okamžité rychlosti je v intervalu od sedmdesáti do sto padesáti metrů. Ve vzdálenosti od čtyřiceti do padesáti metrů si k rychlosti vozidla se přidává v jednotce zařízení RZ. Pokud vozidlo nezpomaluje, zobrazí se nejprve nápis ‚Zpomalte‘. Pokud ani tak vůz na rychlosti neubírá, zařízení přidá k zobrazení kilometrů jeho registrační značku,“ vysvětlil princip měřiče ředitel Městské policie Prostějov Libor Šebestík s tím, že účinnost zařízení je v prvních měsících na úrovni 98 procent zpomalených vozidel.

Součástí je statistický modul s automatickým přenosem dat přes sítě datových operátorů. Údaje se přenáší na dopravní portál, kde jsou data k dispozici v souladu s GDPR.

Výhodou je, že zařízení je pod automatizovaným dohledem a je možné provádět některé servisní činnosti na dálku. „U měřiče je možné nastavení spodního panelu i dálkově měnit text,“ potvrdil šéf městských strážníků s tím, že například v ranních hodinách u školy bude ‚pozor děti‘ a v odpoledních hodinách již zmíněné ‚zpomalte‘.

K systému je podle Šebestíka možné přikoupit meteostanici s dálkovým přenosem, softwarové represivní moduly, jako jsou monitoring dopravních přestupků, zákaz vjezdu nákladních vozidel, nepřipoutaný řidič, držení telefonu za volantem, zaplacení povinného ručení nebo propadlého STK, monitoring nákladních vozidel a ADR. Je možné i okamžité měření rychlosti. „Zařízení také lze v rámci prevence kriminality připojit na služebnu Policie České republiky, která má pak možnost čerpat data a vyhledávat například zájmová vozidla jako odcizená, účastná nehody a podobně,“ doplnil Pavel Beneš, vedoucí Dopravního inspektorátu PČR Prostějov.

Instalace a umístění měřicích zařízení na nejvíce disponovaná místa umožňuje rovněž vytváření zátěžových map, včetně jejich sdílení v prostředí internetu a v navigačních systémech.

V současné době jsou měřiče umísťovány dle aktuálních potřeb v ulicích města. Napříč všemi lokalitami jich přibude dalších šest. „Tato forma upozornění řidičů na přestupky zpravidla nestačí. Museli jsme přistoupit k přiměřené represi v podobě mobilního měřiče rychlosti. Místa měření jsou vybírána také na základě rozboru nehodovosti na území města a schválena Policií ČR,“ doplnil Libor Šebestík.

 

 

27 mereni2

 

 

27 mereni3