Historická lokomotiva, která byla roky umístěná na podstavci před vchodem do prostějovského hlavního nádraží, dostala nový domov v roce 2017. Jediný zachovaný exemplář této řady lokomotiv je umístěn v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka, kde prošel rekonstrukcí. Večerník se vydal zjišťovat, co je s touto někdejší legendou města nového.

 

Malá, původně lokálková lokomotiva byla vyrobena v roce 1889. Po ukončení provozu na veřejné síti sloužila ještě v cukrovaru v Bedihošti. Stroj absolvoval svou poslední jízdu v roce 1968. Poté „lokotku“ určenou ke sešrotování zrenovovali v sedmdesátých letech minulého století nadšení železničáři.

Před prostějovské nádraží byl stroj umístěn v září roku 1980. Za téměř 40 let byla několikrát cílem útoků vandalů. Stroj, který je sice nepojízdný, ovšem jeho historická hodnota je nevyčíslitelná, je jediným zachovalým exemplářem této řady a nejen proto se České dráhy rozhodly, že stojí za záchranu.

Lokomotivě se po čtyři roky věnoval ve svém volném čase mistr pro opravy Michal Šorel, k němuž se přidal kolektiv pracovníků dílen. V současnosti už je ozdobou expozice. „Na rozdíl od jiných strojů má výhodu či možná i nevýhodu, že umožňujeme návštěvníkům, aby se podívali do budky lokomotivy. Jsou u ní umístěny schůdky pro snadný výstup nahoru. Tento stroj byl vybrán právě pro svoje menší rozměry, protože výstup na vyšší lokomotivy by byl pro návštěvníky mnohem komplikovanější a také by mohlo hrozit jejich zranění. Část lidí, kterým mi tady říkáme ‚parní fundamentalisti‘ zase naopak nevidí ráda, když návštěvníci mohou vstupovat do budky a sahat či manipulovat s různými táhly a ovladači. Snažíme se, aby průvodci chování návštěvníků v budce sledovali. Pokud by zjistili, že se někdo chová hrubě a nešetrně, hned by zasáhli a zjednali nápravu,“ sdělil Večerníku správce muzea František Kaplan.

Veškeré vybavení budky bylo při opravě vyměněno za zcela nové. Po vystavení před hlavním nádražím totiž lokomotivě žádné vybavení nezbylo. „U nás jsou součástky poměrně snadno opravitelné nebo vyměnitelné, takže případné škody nezpůsobí nějaké nevratné či zásadní znehodnocení,“ doplnil Kaplan.