Nová kapitola v historii české železnice. Takto označil stávající ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zahájení prací na modernizaci vlakového spojení mezi Brnem a Přerovem, které se stane součástí české vysokorychlostní sítě železnic. Stalo se tak v pondělí 26. května během tiskové konference konané na nádraží v Nezamyslicích. Faktem je, že kompletní vybudování devítikilometrového úseku za 7,7 miliardy korun bude největší investicí novodobé historie na Prostějovsku.
Nová železnice by měla v první řadě zrychlit spojení mezi Brnem a Přerovem. Místo dosavadní hodiny a 15 minut by se jízdní doba měla zkrátit na 45 minut. „Dnešek se zapíše do historie české železnice. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem se totiž na obou koncích napojí na plánované vysokorychlostní tratě, které přinesou bezkonkurenční dobu cestování napříč celou republikou,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Budování se bude týkat zejména úseku mezi Němčicemi nad Hanou a Víceměřicemi. Dosud jednokolejná trať s maximální rychlostí 100 km/h získá druhou kolej. Zvýšení rychlosti na 200 km/h umožní výstavba několika přeložek trati. Pod kopcem Kozlov stavbaři vybudují 744 metrů dlouhý Němčický tunel. Vznikne také osm nových mostů, z nichž nejdelší překoná údolí potoka Žlebůvky a bude měřit 122 metrů.
Stavbaři také v Němčicích nad Hanou vybudují dvě nové zastávky s bezbariérovým přístupem, jednu jako náhradu za zrušenou stanici Němčice nad Hanou. Obě zastávky získají stání pro auta a cyklostojany. V případě potřeby bude možné přejet z jedné koleje na druhou v nové odbočce Hruška, která se bude nacházet v polovině modernizovaného úseku.
Oba stávající přejezdy budou zrušeny, v Němčicích díky přeložení železniční tratě do nové polohy, v Měrovicích ho nahradí nová objízdná komunikace. Součástí projektu jsou i částečné přeložky silnic. Dotčené obce budou chránit nové protihlukové stěny.
Hotovo by mělo být v roce 2028, celkové náklady dosahují výše 7 755 033 796 korun. Zhotoviteli prací jsou společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Stavbaři už zahájili přípravné práce. Probíhá archeologický průzkum, provádí se kácení dřevin. Se samotnou stavbou se začne začátkem června, hotovo by mělo být v závěru roku 2028.