Už bylo na čase! Velmi vytížená silnice z Prostějova do Ohrozimi se během minulé zimy na základě kráterů v úseku tzv. ohrozimského kopce dostala v celostátním srovnání mezi nejhorší tankodromy v republice. Přestože silničáři vše na jaře zalátali, silnice na pořádnou opravu čeká už pěknou řádku let. Vše měly komplikovat problémy s výkupem pozemků, které byly v majetku celé řady vlastníků. Po letech se snad problém konečně podařilo vyřešit a vše se dalo do pohybu. Připravený projekt totiž již žádá o stavební povolení.

 

Tohle je jedna z kuriozit prostějovského regionu. Panelová silnice vedoucí z Prostějova do Ohrozimi byla postavena za Protektorátu Čechy a Morava, stalo se tak v souvislosti s rozmachem tehdy strategického letiště ve Stichovicích. Od té doby celá komunikace doznala jen minimálních úprav. Paradoxně je stav panelovky i po dlouhých letech výrazně lepší než vyasfaltovaný úsek přímo v ohrozimském kopci. Ten se letos stal nepřehlédnutelným symbolem katastrofálního stavu silnic po zimě ze sezóny 2020/21.

Více jak pět let trvající přípravy opravy klíčové komunikace kritizoval například starosta Stínavy. „Pokud mají už tak dlouho problémy s výkupem pozemků, nechápu, proč už je dávno nevyvlastnili,“ nebral si servítky Pavel Bokůvka, který na zástupce hejtmanství dle svých slov opakovaně apeloval, aby s neutěšeným stavem silnice něco udělalo.

Z následného vyjádření Olomouckého kraje vyplynulo, že rekonstrukce silnice z Prostějova do Protivanova se opravdu chystá. Rozdělena byla na několik etap. Ta první by měla zahrnovat opravu silnice od obce Vícov včetně průtahu touto obcí až po rondel u prostějovského Albertu v Plumlovské ulici. Délka tohoto úseku je 10,3 kilometru. Nedávno se konečně podařilo dokončit potřebnou dokumentaci. Celý projekt nyní žádá o stavební povolení. Jeho součástí je mimo jiné rozsáhlé kácení, ale i následná výsadba. Výrazným prvkem bude nepochybně také výstavba nového autobusového terminálu ve Vícově. Před vjezdem do Ohrozimi je zase navržena nová vjezdová brána. V obou obcích by mělo dojít k nové výstavbě a také rekonstrukcí chodníků. „Díky těmto úpravám dojde ke zvýšení bezpečnosti,“ uvádí se mimo jiné v projektu, jehož ústní projednání by mělo proběhnout 13. ledna od 15:00 hodin v sále prostějovského KK Duha. 

Vzhledem k vysokým nákladům bude nyní Olomoucký kraj žádat o dotace z evropských fondů. Pokud bude úspěšný, mohla by se zmiňovaná první etapa rekonstrukce silnice z Prostějova do Protivanova rozjet v roce 2023. Na ni by měla navázat druhá etapa týkající se úseku od hranic kraje až po začátek Vícova. Její délka je cca 13,1 km. V rámci ní se počítá s opravou celkem tří úseků, a to v Malém Hradisku, Stínavě a silnice mezi Stínavou a Vícovem. Zbytek se opravovat nebude.